PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Gıda Ambalajlama İlkeleri
GKA227
1
3 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi -
Ön Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Dersin temel amacı, öğrencilere gıda teknolojisindeki önemli unsurlardan biri olan ambalajlama teknolojisinin önemi hakkında farkındalık yaratmaktır. Bu kapsamda, ambalajlamada hammadde olarak kullanılan malzemeler fiziksel, kimyasal, morfolojik, termal vs. özellikleri ve bunların gıda ambalaj materyalinin özellikleri üzerindeki etkisi, ambalaj malzemelerinin koruma fonksiyonları ile gıda bozulmaları arasındaki ilişkiler, yeni ambalajlama teknolojileri, gıda-ambalaj etkileşimleri ve ambalaj materyali-çevre ilişkisi hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları sağlamaktır. Değişik gıda-ambalaj uygulama örnekleri verilerek bu bilgiler pekiştirilmektedir.
Ders İçeriği
Gıda ambalajlamada kullanılan materyallerin temel özellikleri; selüloz, metal, plastik ve seramik bazlı ambalaj materyallerinin üretimi; biyobozunur ambalajlar; modifiye ve kontrollü atmosferde ambalajlama; aktif ve akıllı ambalajlama teknolojileri; aseptik ambalajlama; et, süt, tahıl ve meyve sebze gibi temel gıda gruplarının ambalajlanmasında yaygın olarak kullanılan materyaller; gıda ile temas eden madde ve malzemelerin yasal boyutu, ambalaj-çevre-sağlık ilişkisi.
Ders Veren
Fatih TOZOĞLU
Hafta
Konu
1
Ambalaj malzemesinin tanımı, sınıflandırması ve yapısı
2
Gıda ambalajlamaya ve ambalajlamada kullanılan malzemelere giriş
3
Selüloz bazlı ambalaj materyalleri ve üretimi
4
Selüloz bazlı ambalaj materyalleri ve üretimi
5
Metal bazlı ambalaj materyalleri ve üretimi
6
Plastik bazlı ambalaj materyalleri ve üretimi
7
Biyoplastikler ve biyobozunur ambalaj materyalleri
8
Modifiye ve kontrollü atmosferde ambalajlama
9
Aktif ambalajlama teknolojisi
10
Akıllı ambalajlama teknolojisi
11
Et ürünlerinin ambalajlanması
12
Süt ürünlerinin ambalajlanması
13
Tahıl ve meyve-sebze bazlı gıdaların ambalajlanması
14
Diğer gıdaların ambalajlanması
Program Çıktıları
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanı ile ilgili yeterli düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2
Temel düzeyde bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile alanındaki yazılımları, donanımları kullanma becerisi.
3
Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi, tarihi değerlere ve insan haklarına saygılı olma.
4
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme ve düşüncelerini ve önerilerini paylaşabilme; kendisini ve mesleğini temel düzeyde bir yabancı dilde (İngilizce) ifade edebilme becerisi.
5
Mesleği ile ilgili, modern yöntemleri, modern teknik ve hesaplama araçlarını ve bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
6
Yönetim sistemlerinin kurulması, yürütülmesi, akredite edilmesi, denetlenmesi veya mevcut sistemin iyileştirilmesinde öncü rol üstlenme becerisi.
7
Problemleri analiz edebilme, çözüm önerileri geliştirebilme ve uygun yöntem veya modelleme tekniklerini uygulayabilme becerisi.
8
Güvenli gıda üretimiyle ilgili koşulları bilme ve bu koşulları yerinde sağlayabilmek. Gıda bilim dalı alanı ile ilgili laboratuvar bilgisine ve deneyimine sahip olabilmek.
9
Gıdaların mikrobiyolojik, fiziksel, kimyasal ve besleyici özelliklerini bilme ve bunların gıda kalitesi ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini yorumlayabilmek.
10
Gıdaların kalitelerinin belirlenmesindeki temel unsurları öğrenmek ve gıda kalite ve güvenliğinin belirlenmesindeki analizleri uygulayabilme becerisi.
11
Gıda yönetmelik ve mevzuatını uygulayabilmek ve gıdaların kalite kontrollerini yapabilecek nitelikte teorik bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilmek.
12
Geleneksel ve modern üretim yöntem ve araçları, üretim planlama, fizibilite ve fabrika düzenleme konularında bilgi sahibi olma becerisi.
13
Mesleki alanda İş sağlığı ve güvenliği, risk analizi, iş hukuku ve hukuksal sonuçları konusunda bilgisine sahip; etik ilke ve yaklaşımları kavramış, sosyal sorumluluk ve çevre bilincini kazanmış olma.
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olabilmek.
15
Girişimcilik, organizasyon yeteneklerini geliştirebilme ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Öğrenciler, gıda ile temas eden malzemeler ile gıda ambalajlamada kullanılan malzemelerin yapısı hakkında bilgi kazanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Selüloz, metal, plastik ve seramik malzemelerden üretilen ambalaj materyalleri ve çeşitleri hakkında bilgi kazanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Aseptik ambalajlama, modifiye atmosferde ambalajlama, aktif ve akıllı ambalajlama gibi yeni ambalajlama teknolojilerini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Gıdanın ambalajlanmasında kullanılacak olan ambalajlama materyallerini gıdanın özelliklerine göre belirleyebilme yeteneği kazanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Süt, et, tahıl ve meyve-sebze bazlı gıda ürünlerinin ambalajlanmasını bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/425914