PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
ARKEOLOJİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Mezopotamya Arkeolojisi I (Tunç Çağları Öncesi Dönemler)
ARK112
2
3 + 0
6,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Arkeoloji -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu derste önce Mezopotamya ve yakın çevresinin coğrafi özellikleri tanıtılmakta ve bunun bölge yerleşim dağılımı ve kültürlerin ortaya çıkışı ve yayılım alanları ile olan ilişkisi üzerinde durulmaktadır. Daha sonra Paleolitik Dönemden başlayarak Kalkolitik dönem sonuna kadar bölgede ortaya çıkan kültürler tanıtılmaktadır. Bu çerçevede özellikle mimarinin ve çanak çömleğin özellikleri ve gelişimi üzerinde durulmakta; Kalkolitik Dönem içlerine doğru şehirciliğin ortaya çıkışı ve nedenleri irdelenmektedir.
Ders İçeriği
Paleolitik dönemden geç kalkolitik sonuna kadar mezopotamya kültürleri
Hafta
Konu
1
Mezopotamya ve yakın çevresinin coğrafi durumu bunun bölgede ortaya çıkan kültürlerlerin yayılım alanları ile olan ilişkisi. Mezopotamya’da Prehistorik dönemler. Faydalanılacak ana kaynaklar.urum
2
Mezopotamya’da Paleolitik ve Epi-Paleolitik dönemler.
3
Çanak Çömleksiz Neolitik A Dönemi.
4
Çanak Çömleksiz Neolitik B Dönemi.
5
Mezopotamya’da Erken Neolitik:Proto-Hassuna-Jarmo Evresi.
6
Mezopotamya’da Geç Neolitik:Eridu ve Samarra kültürleri.
7
Ara sınav
8
Geç Neolitik: Hassuna ve Halaf kültürleri.
9
Güney ve Orta Mezopotamya’da İlk Kalkolitik Dönem:Hacı Muhammed Kültürü ve Çoga Mami Geçiş Evresi
10
Obeyd 3-4 Evresi. Kültürün yayılım alanı ve Yakın Doğu uygarlık tarihi açısından önemi. Eridu yerleşmesinde Obeyd dönemi sivil ve dini mimarisi.
11
Orta Mezopotamya yerleşmelerinde Obeyd 3-4 mimarisi.
12
Kuzey Mezopotamya’da Obeyd 3-4 mimarisi.
13
Obey 3-4 çanak çömleği.
14
Final Sınavı
Program Çıktıları
1
Sosyo-kültürel sorunlara tarihi derinlik perspektifinden bakabilecek bilgiye sahiptir.
2
Teorik ve uygulamalı olarak edindiği bilgileri eğitim, öğretim ve araştırma alanlarında kullanabilir
3
Arkeolojik verileri tipolojik ve kronolojik olarak yorumlayabilir.
4
Arazi çalışmalarında sorumluluk alacak düzeyde uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
5
Hem arkeolojik çalışmalarda hem de disiplin dışındaki alanlarda ekip üyesi olarak uyumlu çalışabilir.
6
Mesleki ahlaka uygun hareket eder.
7
Kültürel mirası koruma bilincine sahiptir
8
Arkeolojik belgeleme yöntemlerini etkin bir şekilde kullanabilir.
9
Evrensel bilim etiğine uygun hareket eder.
10
Arkeolojik bilgisini bilimsel çerçevede sunabilir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
Mezopotamya'da tarımın başlangıç aşamaları ve yerleşik hayata geçiş
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Şehirciliğin ortaya çıkışı ve nedenleri
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İlk yerleşimlerin kuruluş nedenleri
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/426969