PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Medrese Eğitim Tarihi
FDB5031
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Felsefe ve Din Bilimleri - YL -
Lisansüstü
(Yüzyüze)
Amaç
Bu dersin amacı, medrese eğitim tarihi; medrese türleri, program içerikleri ve Osmanlı modernleşmesi ve sonrasında medreselerde meydana gelen değişim hakkında öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır. Bu sayede öğrencinin İslam eğitim kurumu olan medreselerle modern dönem eğitim kurumları arasında daha gerçekçi karşılaştırma ve değerlendirmeler yapabilmesi hedeflenmektedir.
Ders İçeriği
Medrese kavramı, medrese türleri, medreselerin programları, medreselerin yaşadığı değişim ve modernleşme çabaları sonrası medreselere biçilen rol bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta
Konu
1
İslam'da ve Osmanlı'da Eğitim ve Bilim Kurumları
2
Eğitimin kütüphane çatısı altında gelişimi
3
Bimaristan medrese modeli
4
Rasathane medrese modeli
5
Osmanlı'da medrese geleneğinin doğuşu
6
Osmanlı öncesi ve Osmanlı dönemi medreselerinde akli ilimlerin eğitiminin kurumlaşması
7
Osmanlı medrese tarihçiliğinin ilk safhası keşif ve tasarlama dönemi
8
Ara sınav
9
Fatih Külliyesi medreseleri ne değildi: tarih yazıcılığı bakımından tenkit ve değerlendirme
10
Avrupa'da üniversite Osmanlı'da medrese: Farklılıklar ve benzerlikler
11
Osmanlı coğrafyası ve İslam dünyasında Üniversiteler
12
Modernleşme döneminde Müslüman bilim adamalarının modern bilim karşısındaki tavırları
13
Osmanlı devletini 19. yüzyılda modern bilimin girişi ve din bilim hakkında genel bir değerlendirme
14
Final sınavı
Program Çıktıları
1
Düşünce tarihi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur, din bilimlerini belli bir metodolojiye bağlı olarak inceleme kabiliyetini kazanır.
2
Düşünce tarihi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur, din bilimlerini belli bir metodolojiye bağlı olarak inceleme kabiliyetini kazanır.
3
Felsefe ve Din Bilimleri alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir; potansiyel yeteneklerini geliştirir.
4
Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerine modern metotlarla problematik yaklaşmayı öğrenir.
5
Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır
6
Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
7
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
8
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
9
Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
10
Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
11
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
12
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Medrese kavramını bilir ve açıklar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Medreselerin ortaya çıkış nedenlerini ve sürecini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Medrese türlerini bilir ve açıklar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Modernleşme dönemi ve sonrası medreselerin yaşadığı değişimi açıklar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Modern bilim sonrası din bilim ilişkisi hakkında değerlendirme yapar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428240