PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
KİMYA - DR
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Organik Sentezler
KIM6003
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Kimya - DR -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Dersin amacı Organik Kimyada sentez tasarımı ve C-C bağ oluşumları konusunda temel bilgi vermek ve sentetik yaklaşımlar geliştirmeyi sağlamaktır.
Ders İçeriği
Sentez Tasarımında Retrosentetik Analiz Yaklaşımı; Senteze İlişkin Temel Basamakların ve Oluşumların Sıralaması; Kimyasal Seçicilik; Stereoseçicilik; Regioseçicilik Kavramları; Sentezde Koruyucu ve Kapatıcı Gruplar, Heterolitik bağ ayrışmaları, nükleofil ve elektrofiller; C-C Bağ Ayrışmaları, Karbonil Bileşikleri ile C-C bağ oluşumları; Geçiş metal katalizli karbon-karbon bağı oluşturan reaksiyonlar; Enolat reaksiyonları, 1,1-, 1, 3-; 1, 4-; 1, 5-; 1, 6- Çift Fonksiyonlu Bileşiklerin sentezi ve sentezlerde kullanımı; Sentezde Asetilenlerin Kullanımı; Umpolung:1,2-difonksiyonel bileşiklerin sentezi: 1,3-ditiyan sentezleri; Yükseltgeme-indirgeme reaksiyonları
Hafta
Konu
1
Sentez Tasarımında Retrosentetik Analiz Yaklaşımı
2
Senteze İlişkin Temel Basamakların ve Oluşumların Sıralaması
3
Kimyasal Seçicilik, Stereoseçicilik ve Regioseçicilik Kavramları
4
Kimyasal Seçicilik, Stereoseçicilik ve Regioseçicilik Kavramları
5
Sentezde Koruyucu ve Kapatıcı Grupların kullanımı
6
Sentezde Koruyucu ve Kapatıcı Grupların kullanımı
7
Heterolitik bağ ayrışmaları, nükleofil ve elektrofiller
8
Arasınav, C-C Bağ Ayrışmaları, Karbonil Bileşikleri ile C-C bağ oluşumları
9
C-C Bağ Ayrışmaları, Karbonil Bileşikleri ile C-C bağ oluşumları
10
Geçiş metal katalizli karbon-karbon bağı oluşturan reaksiyonlar: Heck, Suzuki, Stille, Sonogashira reaksiyonları
11
Enolat reaksiyonları, 1, 1-; 1, 3-; 1, 4-; 1, 5-; 1, 6- Çift Fonksiyonlu Bileşiklerin sentezi ve sentezlerde kullanımı
12
Enolat reaksiyonları, 1, 1-; 1, 3-; 1, 4-; 1, 5-; 1, 6- Çift Fonksiyonlu Bileşiklerin sentezi ve sentezlerde kullanımı
13
Umpolung:1,2-difonksiyonel bileşiklerin sentezi: 1,3-ditiyan sentezleri. Henry, Nef ve Stetter reaksiyonları
14
Yükseltgeme-indirgeme reaksiyonları
Program Çıktıları
1
Kimya alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, ve alanına yenilik getirecek özgün bilgilere ulaşabilme
2
Kimya alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
3
Kimya alanındaki güncel bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanabilme ve değerlendirebilme
4
Kimya alanı ile ilgili çalışmalarda bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olabilme
5
Eleştirel düşünme ve yaratıcı, sorun çözme ve karar verme becerisini geliştirme
6
Kimya alanındaki güncel gelişmeleri ve kişisel çalışmalarını, kalitatif ve kantitatif veriler ile destekleyerek kimya alanındaki ve alan dışındaki bilimsel gruplara, sözlü, yazılı ve görsel olarak aktarabilme
7
Kimya alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal, etik ve kültürel değerleri göz önüne alarak denetleyebilme ve bu değerleri aktarabilme
8
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar teknolojileri ile birlikte bilişim ve iletişim becerilerini ileri düzeyde kullanabilme
9
Kimya ve ilgili alanlarda gerçekleştirdiği özgün araştırmaları uluslararası ve ulusal alanlarda yayınlayıp bilimsel katkıda bulunma
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Öğrencilerin organik sentezlerde sık kullanılan reaksiyonları öğrenmelerini ve sentez planlamalarını sağlamak
4
3
4
3
4
3
4
4
4
Öğrencilerin Organik bileşiklerdeki kimyasal bağları ve fonksiyonel grupları kullanarak yeni sentezler planlamalarını sağlamak
4
3
4
3
4
3
4
4
4
Öğrencileri Retrosentetik Analiz, seçicilik ve koruyucu grupların kullanımı konularında bilgilendirmek
4
3
4
3
4
3
4
4
4
Ortalama Değer
4
3
4
3
4
3
4
4
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428388