PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
KİMYA - DR
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Organik Kimyada Sentez Tasarımı
KIM6029
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Kimya - DR -
Lisansüstü
(yüz yüze)
Amaç
Organik bileşiklerin sentezinin; çeşitli çıkış maddeleri ve reaktifler kullanılarak yapılan bilinen klasik sentez yöntemlerin aksine, hedef molekülden geriye doğru onu oluşturan öncülere basamak basamak gidilen ve geriye doğru sentez veya retrosentez olarak adlandırılan bir yöntemle gerçekleştirilmesi için gerekli olan kuralları ve yolları incelemek.
Ders İçeriği
Parçalanma (Bölünme) Tekniğine Giriş, Tek Grup Parçalanmaları, Genel Problemler, Aromatik Bileşikler, hetero atom ve heterosiklik bilesikler, Perisiklik Reaksiyonlar
Hafta
Konu
1
Temel Prensipler: Sentetik bir prosedürün temeli olarak kabul edilen, sentezlenecek bir molekülün bileşen parçaları (synthons) ve aromatik bileşiklerin sentezinde kullanımları
2
Temel Prensipler: Sentetik bir prosedürün temeli olarak kabul edilen, sentezlenecek bir molekülün bileşen parçaları (synthons) ve aromatik bileşiklerin sentezinde kullanımları
3
Reaksiyonların Sırası, Tek-Grup C–X kopmaları
4
Bölgeseçicilik, İki-Grup C–X kopmaları
5
Polaritenin tersine dönmesi, halkalanmalar, Amin sentezi
6
Koruma grupları
7
Tek Grup Karbon-Karbon Kopmaları I: Alkoller, Genel Strateji A: Bir kopma seçme, Stereoseçicilik
8
Arasınav, Tek Grup Karbon-Karbon Kopmaları II: Karbonil Bileşikleri, Bölgeseçicilik
9
Alken Sentezi, Asetilenlerin (Alkinlerin) Kullanımı
10
İki Grup Karbon-Karbon Kopmaları I: Diels–Alder Reaksiyonları
11
Karbonil Kondenzasyonlarına Giriş
12
İki Grup Karbon-Karbon Kopmaları II: 1,3-difonksiyonlandırılmış bileşikler, Karbonil kondenzasyonlarında kontrol
13
İki Grup Karbon-Karbon Kopmaları III: 1,5-difonksiyonlandırılmış bileşikler, Konjuge Katılma ve Robinson Halkalanması
14
Sentezde Alifatik Nitro Bileşikleri, İki Grup Karbon-Karbon Kopmaları IV: 1,2-difonksiyonlandırılmış bileşikler, Sentezde Radikal Reaksiyonları
Program Çıktıları
1
Kimya alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, ve alanına yenilik getirecek özgün bilgilere ulaşabilme
2
Kimya alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
3
Kimya alanındaki güncel bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanabilme ve değerlendirebilme
4
Kimya alanı ile ilgili çalışmalarda bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olabilme
5
Eleştirel düşünme ve yaratıcı, sorun çözme ve karar verme becerisini geliştirme
6
Kimya alanındaki güncel gelişmeleri ve kişisel çalışmalarını, kalitatif ve kantitatif veriler ile destekleyerek kimya alanındaki ve alan dışındaki bilimsel gruplara, sözlü, yazılı ve görsel olarak aktarabilme
7
Kimya alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal, etik ve kültürel değerleri göz önüne alarak denetleyebilme ve bu değerleri aktarabilme
8
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar teknolojileri ile birlikte bilişim ve iletişim becerilerini ileri düzeyde kullanabilme
9
Kimya ve ilgili alanlarda gerçekleştirdiği özgün araştırmaları uluslararası ve ulusal alanlarda yayınlayıp bilimsel katkıda bulunma
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Çevreci sentez için yeni stratejiler planlayabilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yeni organik moleküllerin sentezini tasarlayabilir ve özelliklerini tahmin edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Karmaşık organik moleküller için uygun metodlar seçebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428414