PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Ortaçağ İslam Dünyasında İslamî Bilginin Aktarımı
TİB5042
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Temel İslam Bilimleri - YL -
Lisansüstü
(yüz yüze )
Amaç
Ortaçağ'da İslami eğitimin ana bileşenleri, İslami bilgiye yüklenen anlam, eğitimin icra edildiği mekânlar, İslami ilimlerin tahsili, intikali ve eğitim kurumlarının desteklenmesi sürecinde aktörler, yönetici elitlerin, kadınların ve toplumun diğer kesimlerinin bu süreçteki yeri ve rolü, İslam’ın bilgiye verdiği yüksek değerin toplumsal ve kültürel yansımaları
Ders İçeriği
Klasik dönemde İslami bilginin nesiller arasında intikalindeki etkenlerden biri olan Rihle’nin mahiyeti, Medreselerin kurulmasından sonra rihlelerin devam etmesini sağlayan faktörler, ilmî müesseselerin İslamî ilimlerin aktarılmasındaki rolü ve bilginin topluma mâl edilme yöntemleri incelenir.
Ders Veren
Mehmet Fatih YALÇIN
Hafta
Konu
1
Bilginin oluşumunda akıl ve vahiy
2
Bilginin aktarılmasında rivayet ağı ve Sözlü Kültürü
3
Bilginin aktarılmasında Metinlerin Oluşması / İstinsahı
4
Bilginin aktarılmasında Hoca – Talep İlişkileri
5
Dini Kurumların Ortaya Çıkışı
6
Bilginin aktarılmasında medreselerin rolü
7
Bilginin aktarılmasında hankahların rolü
8
Bilginin aktarılmasında hastanelerin rolü
9
Bilginin aktarılmasında camilerin rolü
10
Bilginin aktarılmasında ders halkalarının rolü
11
Bilginin aktarılmasında kadınların rolü
12
Bilginin aktarılmasında ilmi seyahetler
13
Bilginin aktarılmasının izdüşümü olarak meşyehalar
14
Bilginin aktarılmasında himaye
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
2
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
10
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Seminer
10
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
1
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
1
14
Ödev 1
20
1
Ödev 2
15
1
Dönem Sonu Uygulaması
30
1
Ders İş Yükü:
193
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,57
Program Çıktıları
1
Temel İslam bilimleri alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır.
2
Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur.
3
Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur.
4
Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir.
5
Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır.
6
Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur.
7
Bilimsel araştırma etiğine sahip olur.
8
Alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
9
Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir.
10
Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur.
11
Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur.
12
Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Bilginin yayılmasında şerh ve kitapların rolünü kavrar
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
İslam dünyasında bilginin aktarım yöntemlerini kavrar
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Ortalama Değer
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428471