PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Hadiste Ricâl Tenkidi
TİB5075
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Temel İslam Bilimleri - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Cerh ve ta'dil edebiyatını, lafızlarını, bu lafızların mertebelerini doğuş ve gelişim aşamalarını ve bu alanda fahiş hatalara düşmemek için dikkat edilmesi gereken hususları öğretmeyi amaçlamaktadır.
Ders İçeriği
Cerh ve ta'dil alanında telif edilen eserler, cerh ve ta'dil lafızları ve bu lafızların mertebeleri ve ifade ettikleri anlamlar.
Hafta
Konu
1
Konuya giriş ve tabakat türü eserler
2
Sahabeyi tanıtan eserler
3
Cerh ve Ta'dil kitapları
4
Benzer isimde olan ravileri birbirinden ayırma
5
Bazı eserlerin ravilerine yönelik çalışmalar
6
Ravinin şahsı veya ismine dair ulumû'l-hadis eserlerindeki konular
7
Bölgesel anlamda öne çıkan ilmi şahsiyetler
8
Bazı hadis imamları çevresinde kümelenen ravi tabakalarına dair örnekler
9
Ravinin cerh edilmesine neden olan durumlar
10
Cerh ve ta'dil lafızları
11
Cerh ve ta'dilin te'âruzu ve kabul şartları
12
Cerh ve ta'dil kitaplarında ravi ve rivayet ile ilgili kullanılan bazı kavramların değerlendirilmesi(1)
13
Cerh ve ta'dil kitaplarında ravi ve rivayet ile ilgili kullanılan bazı kavramların değerlendirilmesi (2)
14
Aynı çağda yaşamış ravilerin birbirlerine yönelttiği cerhlerin değerlendirilmesi.
Program Çıktıları
1
Temel İslam bilimleri alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır.
2
Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur.
3
Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur.
4
Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir.
5
Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır.
6
Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur.
7
Bilimsel araştırma etiğine sahip olur.
8
Alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
9
Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir.
10
Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur.
11
Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur.
12
Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Cerh ve ta'dile dair metot öğrenme
5
5
5
4
5
5
3
5
3
5
5
3
cerh ve tadil sahasındaki ihtilafları çözümleme yetisi
5
5
5
4
5
5
3
5
3
5
5
3
Ortalama Değer
5
5
5
4
5
5
3
5
3
5
5
3
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428504