PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Anadolu’nun İslamlaşması Sürecinde Babaîlik
TİB5090
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Temel İslam Bilimleri - YL -
Lisansüstü
(yüzyüze)
Amaç
Babailer isyanının Anadolu’daki dini, siyasi ve sosyal hayata etkisini ortaya koymaktır. Anadolu’da gayri sünni inançların nasıl yayındığını ve Anadolu’da Türkmenler arasında Alevilik ve Bektaşilik gibi inançların yayılmasında Babailik hareketinin etkisini ispatlamaktır.
Ders İçeriği
Babailer isyanı, 13. Yüzyılda Anadolu Selçuklu Devleti döneminde göçebe Türkmenlerin çıkarmış olduğu en geniş Türkmen isyanı olan Babai isyanının Anadolu’daki din anlayışına etkisi ele alınacaktır. İsyanın sebepleri ve öncü isimleri incelendikten sonra, Babailik hareketinin ortaya çıkışı ve Anadolu’da heterodoks inançların yayılmasındaki etkisi analiz edilecektir. İsyan ile başlayan ve dini-tasavvufi bir harekete dönüşen Babailiğin Anadolu’da Türkmenler arasında Alevilik ve Bektaşilik gibi inançların yayılmasında ne kadar etkili olduğundan bahsedilecektir
Ders Veren
Mehmet Fatih YALÇIN
Hafta
Konu
1
Emeviler ve Abbasiler dönemi Anadolu Seferleri
2
Malazgirt Zaferi Sonrası Anadolu
3
Türkmenlerin Dinî Hayatı
4
13. yüzyılda Anadolu Selçuklu Devletinin Durumu
5
Babaî İsyanının Sebepleri
6
İsyanın Aktörü: Baba İlyas
7
İsyanın Aktörü: Baba İshak
8
İsyanın Dinî ve Sosyal Hayata Etkisi
9
İsyanın Devlete Etkisi
10
Babai İsyanının Anadolu’da Heterodoks İslam’ın Yaygınlaşmasına Etkisi
11
Gayri Sünnî Bir Hareket Olarak Babaîlik
12
Babailik Vefâilik İlişkisi
13
Babailik Bektaşilik İlişkisi
14
Babailik Kızılbaşlık İlişkisi
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
1
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
1
14
Ödev 1
15
1
Ödev 2
15
1
Dönem Sonu Uygulaması
30
1
Ders İş Yükü:
172
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
6,75
Program Çıktıları
1
Temel İslam bilimleri alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır.
2
Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur.
3
Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur.
4
Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir.
5
Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır.
6
Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur.
7
Bilimsel araştırma etiğine sahip olur.
8
Alanla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
9
Alanında edindiği bilgileri, farklı alanlardan gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler üretir.
10
Alanla ilgili edindiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak kullanma becerisine sahip olur.
11
Alanıyla ilgili etkinliklere katılır ve katkıda bulunur.
12
Uzmanlık bilgi ve becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
babailer isyanı ve babailik hareketini tanır
5
5
5
5
-
-
-
-
3
3
3
3
Anadolu’da heretik inançların nasıl yayıldığını kavrar
-
-
-
-
4
4
4
4
4
4
-
-
13. yüzyılda Anadolu’nin dini ve kültürel durumunu analiz eder.
3
3
-
-
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
2,67
2,67
1,67
1,67
3
3
3
3
4
4
2,67
2,67
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/428519