PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Dili Tarihi I
TDE103
1
2 + 0
3,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz Yüze)
Amaç
Altay Dilleri Teorisi ile bağlantılı olarak Türk lehçelerinin tasnifini Türk dilinin tarihi devirlerini, bunların arasındaki ilişki ve geçiş süreçlerini öğretmek; Türk dilinin tarihi dönemleri, bu dönemlerde kullanılan alfabeler ve bu dönemlerden günümüze ulaşan eserleri tanıtmak.
Ders İçeriği
-Dünya dil aileleri, -Altay Dilleri Teorisi, -Türk Lehçelerinin tasnifi, -Türk dilinin tarihi dönemleri(Eski Türkçe, Orta Türkçe, Harezm Türkçesi, Çağatay Türkçesi, Kuzey-Batı Türkçesi, Batı Türkçesi, Osmanlı Dönemi Türkçesi, Modern Türkçe)
Ders Veren
Kubilay FENER
Hafta
Konu
1
Dünya dil aileleri
2
Ural-Altay Dilleri Teorisi
3
Altay Dilleri Teorisi
4
Türk lehçelerinin sınıflandırılması
5
Türk dilinin tarihi dönemleri- En Eski Türkçe ve İlk Türkçe
6
Eski Türkçe Dönemi (Eski Batı Türkçesi)
7
Eski Doğu Dönemi (Köktürk Türkçesi)
8
Eski Doğu Türkçe Dönemi (Köktürk Türkçesi)
9
Ara sınav
10
Eski Doğu Türkçesi Dönemi (Uygur Türkçesi)
11
Eski Doğu Türkçesi Dönemi (Uygur Türkçesi)
12
Orta Türkçe Dönemi (Karahanlı Türkçesi)
13
Orta Türkçe Dönemi (Karahanlı Türkçesi)
14
Genel tekrar
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Türk dilinin tarihsel gelişimi öğretilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri öğretilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk lehçelerinin sınıflandırılması öğretilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk dilinin farklı dönemlerinde verilen eserler hakkında bilgi sahibi olurlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tarihsel olarak Türk dilinin gelişiminde dönemler arasındaki ses ve yapı farkı öğretilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/429290