PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Halk Edebiyatına Giriş I
TDE111
1
2 + 0
4,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(Yüz yüze eğitim)
Amaç
Türk Halk Edebiyatına Giriş I adlı dersinin amacı, halkbiliminin araştırma malzemesini oluşturan unsurların kavramsal boyutlarıyla ve geniş bir perspektifle ele alınmasını ve ilerleyen dönemlerde ilgili alandan seçilecek derslerde kullanılacak terim ve kavramların edinilip pekiştirilmesini sağlamaktır.
Ders İçeriği
Bu ders kapsamında bir araştırma nesnesi olarak folklorun ve onu araştıran bir disiplin olarak folkloristiğin teorik ve pratik temelleri ele alınır.
Ders Veren
Serdar ŞİMŞEK
Hafta
Konu
1
Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirme
2
Folklorun tanımı, türleri, nitelikleri ve işlevleri ve tarihi
3
Halk kavramının tanımı, tarihsel süreçteki değişimi; folklorik grupların karakteristikleri ve tanımlı bazı folklorik grup türleri.
4
Gelenek kavramının tanımı ve karakteristikleri, dinamikleri ve taşıyıcıları
5
Kültürel perfomansların tanımı ve nitelikleri, folklorik perfomansın karakteristikleri, unsurları ve analiz yöntemleri
6
Saha araştırmasının nitelikleri, aşamaları ve metodları
7
Temel halkbilimsel araştırma modelleri; metin, doku ve bağlam kavramları; metinsel, dokusal ve bağlamsal analiz.
8
Ara Sınav/Folklorun Kategorileri (1): Sözlü Folklor; karakteristikleri, türleri ve analizi
9
Folklorun Kategorileri (2): Örfi Folklor; karakteristikleri, türleri ve analizi.
10
Folklorun Kategorileri (3): Maddi Folklor; karakteristikleri, türleri ve analizi.
11
Folklorun Kategorileri (4): Dijital Folklor; karakteristikleri, türleri ve analizi.
12
UNESCO, SOKÜM ve Halkbilimi
13
Çağdaş folklor araştırmalarının durumu, anlamı ve önemi
14
Genel değerlendirmeler, dönem özeti ve kapanış
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Folklorun farklı kategorilerine ait üretimleri çözümler.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saha/alan araştırmasının temel aşama ve yöntemlerini bilir ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Temel halkbilimsel araştırma modellerini bilir ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
UNESCO, SOKÜM ve Halkbilimi ilişkisini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Folklorun tanımı, türleri, tarihi ve işlevlerini bilir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/429293