PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Halkbilimsel Araştırma Yöntemleri
TDE139
1
2 + 0
2,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, derleme yöntem ve tekniklerinin Türk halk bilimi alan araştırmaları açısından önemini kavratarak öğrencinin bunları saha araştırmalarında kullanabilmesini sağlamaktır.
Ders İçeriği
Bu ders, halk bilgisi yaratmalarının sözlü, yazılı ve görsel olarak kaydedilmesi olarak tanımlanan derleme yöntem ve tekniklerini kapsamaktadır.
Hafta
Konu
1
Sahada araştırma, derleme yöntem ve teknikleri üzerindeki kitap, tez ve makalelerin incelenmesi
2
Folklor malzemesi ve tasnifi
3
History of folklore studies in Turkey
4
Dünya'da folklor çalışmalarının tarihçesi
5
Sahaya çıkmadan önce yapılacak hazırlıklar
6
Sahada araştırma ve derleme yapılırken dikkat edilecek hususlar
7
Sahada araştırma derleme ve yöntem tekniklerinden: "Gözlem" ve "Katılımcı Gözlem"
8
Sahada araştırma derleme ve yöntem tekniklerinden: "Mülakat" ve "Anket"
9
Verilerin deşifresi ve arşivlenmesi
10
Alan araştırmalarında toplanan malzemenin değerlendirilmesi
11
Saha araştırmalarında karşılaşılan güçlükler
12
Masal derlemelerinde dikkat edilecek hususlar ve masal derleme örneklerinin incelenmesi.
13
Halk şairleri ile ilgili derleme çalışmalarında dikkat edilmesi gerekli hususlar ve derleme örneklerinin değerlendirilmesi
14
Genel değerlendirmeler
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Alan araştırmalarında kullanılan metot ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur.
4
-
3
-
-
-
-
-
4
-
1
3
-
-
-
Sahada derleme yöntemlerini ve tekniklerini (Gözlem, mülâkat, anket) uygulayabilir.
2
-
-
2
2
1
1
-
-
-
-
-
-
3
-
Derlemeden sonraki tasnif, metin deşifre etme ve elde edilen bilgi ve belgeleri yorumlama konusunda bilgi ve beceriye ulaşır.
1
1
1
5
4
-
5
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
2,33
0,33
1,33
2,33
2
0,33
2
-
1,33
-
0,33
1
-
1
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/429351