PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Halk Hikâyeciliği
TDE138
2
2 + 0
2,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, Türk halk hikâyeciliği hakkında bilgi vererek geleneğin teşekkül, gelişim ve dönüşüm hususlarını değerlendirmektir. Sözlü ve yazılı kültür bağlamında teşekkül eden hikâyecilik geleneğinin icra özellikleri, anlatı kalıpları hakkında bilgi verilerek hikâyelerin âşıklık ve destancılık geleneği ile olan yakın ilişkisi çeşitli metinler aracılığıyla ortaya konulacaktır.
Ders İçeriği
Halk hikâyelerinin kökenleri, hikâyeleri tasnif ve tahlil etme metotları dersin içeriğini oluşturmaktadır. Geleneksel ve modern halk hikayelerinin anlatıcı, dinleyici ve bağlam özellikleri değerlendirilir.
Hafta
Konu
1
Sözlü kültür geleneği ve halk anlatıları
2
Destan ve halk hikâyeleri
3
Türk halk hikâyeciliğinin teşekkülü
4
Türk halk hikâyeciliğinin teşekkülü
5
Halk hikâyelerinin anlatıcıları
6
Âşık tipinin genel özellikleri
7
Halk hikâyelerinin muhtevası
8
Halk hikâyelerinin şekil özellikleri
9
Halk hikâyelerinin icrası
10
Kerem ile Aslı hikâyesi
11
Tahir ile Zühre hikâyesi
12
Köroğlu hikayesi
13
Hikayecilik geleneği ve halk kitapları
14
Genel değerlendirme
Program Çıktıları
1
Türk edebiyatı ve edebiyat tarihi, Türk lehçeleri-alfabeleri Türkiye Türkçesi, Osmanlı Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi ve yazılı (Eski ve Yeni Türk Edebiyatı) ve sözlü (anonim edebiyat, âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı) edebi geleneklerle ilgili ileri düzeyde, güncel teorik ve uygulamalı bilgilerine sahiptir.
2
Disiplinler arası bir farkındalıkla alanıyla ilgili akademik araştırmalar gerçekleştirir.
3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular
4
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri olan düşünceye/yaklaşıma/ürüne dönüştürülmesi hususunda sorumluluk alır.
6
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir
8
Eğitimi boyunca edindiği bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye yönelik bir motivasyon ve tutum geliştirir.
9
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
10
Alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme, düşünceleri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
12
Alanıyla ilgili yaptığı araştırmalarda bilgi ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
13
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Türk kültürü, dili ve edebiyatıyla ilgili güncel problemlere bireysel çalışmalarıyla veya bir ekibin üyesi olarak çözümler üretir ve ürettiği çözümleri alan uzmanlarla paylaşır.
15
Eleştirel düşünme, akademik yazım ve sunum konularında temel becerilere sahiptir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Sözlü edebiyat metinlerinin tür ve şekil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Farklı türlere ait metinleri tahlil edilmesi konusunda bilgi ve beceriye ulaşır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Türk halk hikâyeciliğinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Âşık, meddah vb. anlatıcıların hikâyecilik geleneği içindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/429364