PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sağlık Sosyolojisi
TOS228
1
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Hemşirelik -
Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Bu ders, bir yandan sağlık, hastalık ve bedene, öte yandan bir kurum olarak sağlığa ve tıbbi bilginin kendisine sosyolojik olarak nasıl yaklaşıldığını incelemeyi ve hayatımızın doğalmış gibi görünen bu öğelerinin nasıl toplumsal süreçlere gömülü olduğunu tartışmayı amaçlamaktadır.
Ders İçeriği
Sağlık, hastalık, beden, tıbbileşme
Hafta
Konu
1
Giriş: Sosyoloji, Sağlık ve Beden
2
Sağlık Sosyolojisinin Doğuşu ve Gelişimi
3
Sağlık ve Hastalık Kavramları
4
Sağlık Sosyolojisi Kuramları
5
Sağlık Sosyolojisi Kuramları
6
Sağlık ve Yoksulluk İlişkisi
7
Toplumsal Eşitsizlikler ve Sağlık/Hastalık
8
Arasınav
9
Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık
10
Toplumun Tıbbileştirilmesi ve Hasta Rolü
11
Modern tıp ve kültür ilişkisi
12
Hasta, doktor ve hemşire ilişkileri
13
Yaşlılık ve Sağlık
14
Küreselleşme ve Sağlık
Program Çıktıları
1
Hemşirelik felsefesini, hemşirelik model ve kuramlarının bakımdaki önemini kavrar.
2
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli güncel kuramsal bilgi ve uygulama becerisini kazanır.
3
Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda hemşirelik sürecini kullanarak birey, aile ve topluma bakım hizmetini sunar ve izler.
4
Genel hemşireliğin dayandığı temel tıp, fen, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin bilimsel bilgileri yorumlar.
5
Sorun çözme, eleştirel düşünme ve etkili iletişim becerilerini kazanır.
6
Yaşam boyu öğrenme sorumluluğu gösterir.
7
Bireysel ve mesleki gelişimi için bilgi ve teknolojideki yenilikleri izler.
8
Hemşirelik uygulamalarında liderlik yapar.
9
Hemşirelik uygulamalarını araştırmaya ve kanıta dayalı olarak yapılandırır.
10
Hemşirelik mesleğini etkileyen yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve izler.
11
Hemşirelik uygulamalarında insan ve hasta hakları ile yasal ve etik ilkelere göre hareket eder.
12
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır.
13
Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde yer alan yönetim ve öğretim aktivitelerine ilişkin bilgileri kullanır.
14
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15
Hemşirelik bakımı sunarken kültürel özellikleri göz önünde bulundurur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Sağlık, beden, hastalık, tıbbi bilgi ve kurumları tarihsel ve toplumsal süreçlerle ilişkili olarak kavramsallaştırır
1
3
5
5
3
5
1
1
1
1
2
3
1
1
5
Hasta, doktor ve hemşire ilişkilerini analiz eder
2
5
5
5
5
5
1
1
1
1
1
3
2
1
3
Sağlık ve hastalıkla ilgili temel metinleri analiz eder ve tartışır
1
4
4
5
3
5
1
1
1
1
2
3
1
1
3
Sağlığa ve hastalığa dair temel yaklaşımları anlatır
2
2
5
2
2
5
1
2
1
1
2
2
2
1
5
Hastalık/sağlık ve toplumsal eşitsizlik, yoksulluk, toplumsal cinsiyet arasında ilişki kurar
1
5
5
5
5
5
1
1
1
1
4
3
1
1
5
Ortalama Değer
1,4
3,8
4,8
4,4
3,6
5
1
1,2
1
1
2,2
2,8
1,4
1
4,2
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/429534