PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Veri ve Bilgi Yönetimi
YBS106
2
3 + 0
6,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Yönetim Bilişim Sistemleri -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Öğrencilerin bilgi yönetimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramların uygulamadaki karşılığını anlamalarını sağlamak. Kavramların uygulama ödevleriyle kalıcı bir biçimde anlaşılmasını sağlarken, sunulacak şablon ve okuma listeleriyle ödev raporu hazırlama ve kaynak gösterme gibi eğitim sürecinin hemen her aşamasında gerekli olduğu bilinen becerileri kazandırmak.
Ders İçeriği
Bilgi yönetiminin kavramsal temelleri (Bilgi, insan, iletişim ilişkisi; Bilgilenmenin bilişsel süreci; Farklı akımlara göre bilgi; Farklı disiplinlere göre bilgi; Bilgi yönetimi odağında bilgi; geçmişten günümüze bilgi kayıt ortamları ve belge kavramı); Yönetim, bilgi yönetimi ve ilgili disiplinler; Bilgi yönetimi kuramları, bilgi yönetimi felsefesi, bilgi yönetiminin fiziksel ve bilişsel paradigmaları; Bilgi yönetimine tarihsel bakış; Bilgi toplumu, bilgi ekonomisi, bilgi teknolojileri, büyük veri, yakınsama; Türkiye'de bir disiplin/meslek alanı olarak bilgi yönetimi; Bilgi yönetimini gerçekleştiren örgütler (kütüphaneler, arşivler, müzeler, veri merkezleri kapsamında); Bilginin düzenlenmesi ve erişim süreçleri (Elci ve elektronik sistemler, bilgi kaynaklarının tanımlanması, ontolojiler, taksonomi, üst veri, vd.); Webe dayalı gelişmeler ve modern bilgi erişim ortamları: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0, Endüstri 4.0; arama motorları, veritabanı, bilgi sistemleri, bilgi mimarisi, veri madenleme, veri ambarı, sosyal ağlar, mobil teknolojiler; Bilişim, bilişim sistemlerinin yönetimi; Açık erişim: Açık bilgi, açık veri, açık yönetişim; Bilgi yönetiminde kullanıcı faktörü ve kullanılabilirlik: Bilgi gereksinimi, bilgi arama modelleri; World Wide Web çağında kullanıcı, bilgi güvenliği; bilgi becerileri, kullanıcı ve bilgi etkileşimi (arayüz uygulamaları, vd.); Kültürel ve bilimsel miras yönetimi; Bilgi yönetiminde etik ve mevzuat: Bilgi yönetimi etiği, bilgi yönetimi mevzuatı (bilgi erişimle ilgili yasal düzenlemeler, telif hakkı, sansür, bilgi yöneticilerinin özlük hakları ve bilgi politikaları).
Hafta
Konu
1
Bilgi Yönetimi Kavramları
2
Temel Kavramlar
3
bilgi yönetimine tarihsel bakış
4
Bilgi Yönetim Süreci
5
Bilginin düzenlenmesi ve erişimi
6
Bilgi Türleri
7
Ara Sınav
8
Bilgi Yönetimi ve Entellektüel Sermaye
9
Yönetim Bilgi Sistemleri
10
Veri Tabanı Yönetimi, Veri Madenciliği ve Müşteri İlişkileri Yönetimi(CRM)
11
Bilgi Toplumu
12
Bilgi Ekonomisi
13
Bilgi Toplumunda Problemler
14
İnternet ve bulut bilişi
15
Sınava hazırlık
16
final
Program Çıktıları
1
Bilişim sistemleri ile ilgili temel kavramlara hakim olarak işletmenin yönetim,üretim,pazarlama, insan kaynakları, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans gibi temel fonksiyonlarını bilişim sistemleri çerçevesinde içselleştirebilir.
2
İşletmecilik ve bilişim ile ilgili mesleki ve etik kurallara uyabilir, güncel ve gelişen eğilimleri izleyebilir.
3
Alanındaki mesleki faaliyet ve projelerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir, analitik düşünebilme yoluyla sorunları neden ve sonuçları ile kavrayabilir.
4
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir; düşüncelerini nitel ve nicel verilerle desteklenmiş sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
5
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilincine sahip olarak profesyonel, yasal ve etik ilkeleri anlayabilir ve uygulayabilir.
6
Sosyal ve mesleki ilişkileri anlayabilir ve yönetebilir, yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
7
Bilginin elde edilmesi, saklanması, yeniden elde edilmesi ve güvenliği konusunda gerekli veri tabanı sistemleri ve web ortamları geliştirebilir ve yönebilirler.
8
Bir yabancı dili yönetim bilişim sistemleri alanıyla ilgili konularda bilgi sahibi olacak şekilde yazılı olarak anlayabilme.
9
Ofis yazılımlarını ileri düzeyde kullanabilir ve İşletme alanındaki teknolojilerin yaygınlaştırabilir ve alanındaki konularda liderlik edebilir.
10
Bir bilgisayar ağ sistemini yapılandırabilme, bilgisayar ağlarına ve donanıma ilişkin karşılaşılan sorunları çözebilme
11
Konu alanındaki bir araştırmayı bilimsel araştırma sürecinin aşamalarına uygun olarak gerçekleştirebilir.
12
Toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik projeler üretebilir, mesleğiyle ilgili konularda toplumla ve meslektaşlarıyla bilgi paylaşabilir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
Bilgi yönetimiyle ilgili temel kavramları tanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Geleneksel ve modern yaklaşımla bilgi yönetimi sürecini öğrenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilgi yönetiminin değişen teknolojilere bağlı olarak gelişen terminolojisini bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilgi yönetiminin kuram, felsefe ve paradigmalarını anlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yaptığı ödevlerle öğrendiği kavramları operasyonelleştirebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/436477