PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Afet Sosyolojisi
DAY5009
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Acil Durum ve Afet Yönetimi - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze.)
Amaç
Bu dersin amacı; afetleri, toplumsal yapı ve işleyişe zarar verme potansiyellerini göz önüne alarak değerlendirebilme becerilerini kazandırmaktır.
Ders İçeriği
- Sosyolojiye genel bakış - Sosyolojinin bir alt dalı olarak afet sosyolojisinin önemi - Afet sosyolojisinin kavramsal çerçevesi - Afet türleri ve etkileri - Afetler ve dezavantajlı gruplar - Türkiye'de afetler ve afet sosyolojisi araştırmaları - Afet iletişiminde sosyal medya - Afet iletişiminde eleştirel medya okuryazarlığının önemi
Ders Veren
Tuba SÜTLÜOĞLU
Hafta
Konu
1
Sosyolojiye Genel Bakış
2
Afet Sosyolojisinin Kapsamı ve Kavramsal Çerçevesi
3
Ulrich Beck’in Risk Toplumu Kavramsallaştırması Çerçevesinde Afetler
4
Afet Türleri ve Toplumsal Etkileri
5
Afetler ve Dezavantajlı Gruplar
6
Toplumsal Cinsiyet Temelinde Afetler
7
Afetlerde Yaşlı Olmak-Covid-19 Pandemisi Bağlamında Yapılan Yaşlılık Araştırmalarına Bakış
8
Tekrar
9
Türkiye'de Afetler ve Afet Sosyolojisi Araştırmaları
10
Afet İletişiminde Sosyal Medya
11
Afet İletişiminde Eleştirel Medya Okuryazarlığının Önemi
12
Siber Afetler
13
Ödev Sunumları
14
Tekrar
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
3
14
Ara Sınav 1
15
1
Final
20
1
Ödev (Sunum)
15
1
Ders İş Yükü:
176
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
6,90
Program Çıktıları
1
Modern nitel ve nicel ölçme tekniklerini kullanır, analiz eder ve yorumlar
2
Tüm doğal afetlerin oluşum mekanizmalarını anlar, analiz eder ve yorumlar
3
İleri düzeyde afet ve risk yönetimi politikaları geliştirir
4
Doğal afetler sonrasında hasar değerlendirme yapar
5
Doğal afetlere dayalı iktisat politikaları geliştirir
6
Tarımsal ve kentsel planlama süreçlerinde risk yönetimi politikaları geliştirir
7
Doğal afetlerde modern geomatik yöntemleri uygular
8
Afet ve insan psikolojisini ve sosyolojini öğrenir
9
Doğayla uyumlu kent ve çevre yaşam modeli bilinci gelişir
10
Doğal afetlere dayalı toplumsal bilinçlendirme çalışmalarını planlar, hazırlar ve yürütür
11
Veriyi analiz eder ve görselleştirir, farklı disiplinlerden gelen verilerle entegrasyonunu sağlar
12
Bireysel olarak veya ekip içinde etkin çalışır, değerlendirme yapar ve sorumluluk alır
13
Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirler, çözer, çözüme yönelik uygulamalar geliştirir ve bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanır
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olur, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
15
Profesyonel gelişme ve etik kapsamında mesleki gelişimde son kullanıcıların hak ve sorumluluklarını anlar ve işletme süreçlerini tasarlar ve geliştirir
16
Afet yönetimi ile ilgili güncel gelişmelere paralel olarak farklı disiplinlerle olan arakesitlerini oluşturur, bu konudaki bilgisini yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Afetlerin potansiyel toplumsal etkileri ve afet sosyolojisinin önemi hakkında değerlendirme yapabilme
1
2
5
1
1
5
1
5
4
5
5
5
3
5
4
5
Afetleri “risk toplumu” kavramı çerçevesinde ele alabilme
1
2
5
1
1
5
1
5
3
5
4
5
2
5
3
5
Afetleri farklı dezavantajlı gruplar özelinde değerlendirebilme
1
2
5
1
1
5
1
5
3
5
5
5
2
5
4
5
Afet iletişiminde sosyal medya kullanımının eleştirel değerlendirmesini yapabilmek
1
2
5
1
1
4
1
5
1
5
5
5
4
5
4
5
Afet iletişiminde eleştirel medya okuryazarlığının önemini açıklayabilmek
1
2
5
1
1
4
1
5
1
5
5
5
4
5
4
5
Ortalama Değer
1
2
5
1
1
4,6
1
5
2,4
5
4,8
5
3
5
3,8
5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/437858