PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Doğal Afetler ve Afet Yönetimi
DAY5049
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Acil Durum ve Afet Yönetimi - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze eğitim )
Amaç
Türkiye karası genç tektonik hareketlerin yoğun biçimde etkin olduğu bir coğrafyadır. Bu bakımdan tektonik hareketlerden özellikle depremler ülkemizde çok etkindir. Meydana gelen depremlerde can ve mal kayıpları ülke ekonomisini her zaman sıkıntıya sokmaktadır. Sel, su baskını, fırtına vb. olaylar yüzünden sözü edilen can ve mal kayıpları ötesinde ekonomik kayıplar ülkenin gelişmesi önünde ciddi problemler yaratmaktadır. Bu nedenle yetişen nesillerin doğal afetlere karşı çağın gereği olan önlemler alma noktasında gereken bilgilerle donatılması, bu olaylar hakkında binlerce yıldır oluşan önyargıları, hurafeleri bir kenara koyması gerekmektedir. Doğal afetler coğrafyasının temel amacı bu hedefi gerçekleştirebilmektedir.
Ders İçeriği
Doğal afet nedir? Doğal afetlerin sınıflandırılması. Depremler, sebepleri, zarar derecesi, korunma yolları. Fırtına, sel ve su baskınları, kütle hareketleri, önlem çalışmaları . Çığ, kaya akmaları, kaya düşmeleri. Bütün bu olayların dünyada ve Türkiye’de dağılış durumu.
Ders Veren
Burçin ATILGAN TÜRKMEN
Hafta
Konu
1
Doğal afetin tanımı, doğal afetlerin sınıflandırılması
2
Litosferik doğal afetler, bu afetlerin doğuşuna yol açan sebepler.
3
Depremler: Tanımı, Oluşumu, deprem türleri.
4
Deprem dalgaları ve etkileri. Deprem şiddeti ve magnitüdü.
5
Deprem ile zemin, bina malzemesi ilişkileri
6
Volkanik olaylar ve afet boyutu
7
Tsunami. Türkiye’de deprem, volkanizma ve tsunami olayları. deprem, volkanizma, tsunami olaylarının Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları, bunlara karşı alınması gereken önlemler.
8
Ara Sınav
9
Kütle hareketleri, heyelanlar, göçmeler, kaya , çamur akmaları, sonuçları, afet boyutu.
10
Kütle hareketlerinin Dünyada ve Türkiye’de dağılışı, önlemler.
11
Atmosferik doğal afetler
12
Sel ve su baskınları, kar yağışları, çığ olayları, Dolu, sis, etkileri, zararları ve alınması gereken önlemler
13
Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklar . Bu olayların Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları
14
Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklara karşı alınması gereken önlemler
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
8
4
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Küçük Grup Tartışması
5
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
5
4
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
5
5
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
4
14
Ara Sınav 1
2
1
Ödev 1
4
1
Final
3
1
Ders İş Yükü:
194
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,61
Program Çıktıları
1
Modern nitel ve nicel ölçme tekniklerini kullanır, analiz eder ve yorumlar
2
Tüm doğal afetlerin oluşum mekanizmalarını anlar, analiz eder ve yorumlar
3
İleri düzeyde afet ve risk yönetimi politikaları geliştirir
4
Doğal afetler sonrasında hasar değerlendirme yapar
5
Doğal afetlere dayalı iktisat politikaları geliştirir
6
Tarımsal ve kentsel planlama süreçlerinde risk yönetimi politikaları geliştirir
7
Doğal afetlerde modern geomatik yöntemleri uygular
8
Afet ve insan psikolojisini ve sosyolojini öğrenir
9
Doğayla uyumlu kent ve çevre yaşam modeli bilinci gelişir
10
Doğal afetlere dayalı toplumsal bilinçlendirme çalışmalarını planlar, hazırlar ve yürütür
11
Veriyi analiz eder ve görselleştirir, farklı disiplinlerden gelen verilerle entegrasyonunu sağlar
12
Bireysel olarak veya ekip içinde etkin çalışır, değerlendirme yapar ve sorumluluk alır
13
Kullanıcı düzeyinin üzerinde sorun belirler, çözer, çözüme yönelik uygulamalar geliştirir ve bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanır
14
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olur, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
15
Profesyonel gelişme ve etik kapsamında mesleki gelişimde son kullanıcıların hak ve sorumluluklarını anlar ve işletme süreçlerini tasarlar ve geliştirir
16
Afet yönetimi ile ilgili güncel gelişmelere paralel olarak farklı disiplinlerle olan arakesitlerini oluşturur, bu konudaki bilgisini yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Türkiye’nin doğal afet durumu hakkında bilgi edinir.
3
3
3
5
3
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Doğal afetlerin sebep ve sonuçları arasında ilişki kurabilir.
4
4
4
5
4
4
4
5
5
5
5
5
4
4
4
4
Doğal afetlere karşı korunma yolları hakkında bilgi sahibi olur.
4
4
4
4
4
5
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
Doğal afetler ile mekansal planlama arasında ilişki kurabilir.
3
3
3
3
4
4
4
5
3
4
4
4
4
4
4
5
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenir.
5
5
5
5
4
5
4
4
4
4
4
4
3
4
4
4
Ortalama Değer
3,8
3,8
3,8
4,4
3,8
4,6
4
4,4
4
4,2
4,2
4,2
3,8
4
4
4,2
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/437898