PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Bilim Etiği ve Araştırma Teknikleri
LEE5999
1
2 + 0
5,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
1. Araştırmacılara bilimsel araştırma yaparken ve araştırma sonuçlarını sunarken ya da yayımlarken taşıdıkları sorumlulukları öğretmek. 2. Bilim etiği ilkelerini öğretmek. 3. Bilimsel araştırma sistematiğini öğretmek. 4. Araştırma tekniklerini tanıtmak. 5. Bilimsel kaynaklara ulaşma yöntemlerini kavratmak.
Ders İçeriği
Bilimsel etik ilkeleri; Üniversiteler, TÜBİTAK ve YÖK vb. kurumların etik kurullarının genel ilkeleri ve işleyiş şekilleri; Ar-Ge projeleri; bilimsel araştırma teknikleri; literatür tarama mantığı ve işlemleri; bilimsel makalelerin incelenmesi ve bilgiye hızlı ulaşma; bilimsel bilginin sunumu ve yayımlanması süreçleri.
Ders Veren
ÜMİT KAHRAMAN
Hafta
Konu
1
Bilim: Temel kavramlar ve bilimin doğası
2
Bilim felsefesi
3
Bilimsel araştırma yöntemleri
4
Bilimsel araştırmada planlanma
5
Bilimsel bilgiye ulaşma: Genel literatür taraması
6
Bilimsel bilgiye ulaşma: Katalog taramaları
7
Ar-Ge Projeleri: Proje yazım süreci ve proje amaçlı literatür taraması
8
Bilimsel bilgiyi sunma süreçleri
9
Bilimsel bilgiyi yayımlama süreçleri
10
Bilimsel makale yazımında dikkat edilecek hususlar
11
Etik: Bilimsel etik ihlali çeşitleri
12
Bilimsel araştırmalarda uyulması gereken temel etik ilkeleri
13
BŞEÜ, TÜBİTAK ve YÖK vb. kurumların bilimsel araştırma ve yayın etiği yönergeleri
14
Etik kurulların genel işleyiş şekli
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Küçük Grup Tartışması
2
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
4
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
2
14
Final
40
1
Ders İş Yükü:
126
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4,94
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Bilimsel etik ilkelerini bilir
-
-
2
3
5
-
5
-
5
Bilimsel etik ilkelerini kendi araştırmalarında uygular
-
4
3
-
5
-
5
-
5
Araştırma tekniklerini bilir ve kendi bilimsel araştırmalarında kullanır
2
4
-
-
5
-
5
-
5
Ar-Ge projelerinin genel içeriğini bilir
-
-
-
-
1
-
2
-
2
Bir bilimsel veriye ya da kaynağa nasıl ulaşacağını bilir. Bilimsel kaynağı inceler, özümser ve bilgiye hızlı şekilde ulaşır
-
5
4
5
5
-
5
-
3
Ortalama Değer
0,4
2,6
1,8
1,6
4,2
-
4,4
-
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438198