PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Hastane ve Çocuk
CGB5009
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Yüz yüze eğitim)
Amaç
Bu dersin amacı; hastaneye hazırlık sürecinden başlayarak, çocukların hastalık ve hastane deneyimlerini gelişimsel, psikososyal ve eğitsel açıdan değerlendirmektir. Öğrencilerin, hastanede yatan çocukların gelişimsel özelliklerini, haklarını ve aileleriyle yaşadıkları süreci çok yönlü olarak anlamaları, çocuk ve aileyle etkili iletişim kurabilmeleri, oyun ve eğitim gibi destekleyici uygulamaları tanıyıp geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca cerrahi girişim, akut, kronik ve ölümcül hastalık gibi özel durumlarda çocukların gelişimsel ve duygusal gereksinimlerini gözeterek uygun yaklaşımlar geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
Ders kapsamında hastane ortamı ve hastalık kavramı hakkında genel bilgiler verilerek, çocukların ve ailelerinin hastaneye hazırlık sürecinde yaşadıkları deneyimler tartışılır. Hastanede yatan çocukların hakları ve gelişimsel özellikleri üzerinde durularak, çocuk ve ailelerle kurulacak iletişim becerileri geliştirilir. Cerrahi işlem uygulanacak, akut ya da kronik hastalığa sahip olan çocuklar ile ölümcül hastalığı bulunan çocuk ve ailelerinin yaşadıkları süreçler örneklerle ele alınır. Ölüm ve kayıp yaşayan çocuklar ve aileleriyle iletişimde dikkat edilmesi gereken noktalar vurgulanır. Bunun yanı sıra hastane okulları ve bu kurumların çocukların eğitim yaşamına katkısı incelenir. Çocukların hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun aracılığıyla desteklenmesi üzerinde durulur.
Ders Veren
Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ
Hafta
Konu
1
Ders ile ilgili genel bilgilendirme
2
Hastane ve hastalık hakkında genel bilgi
3
Hastaneye hazırlık süreci
4
Hastanede yatan çocukların hakları
5
Hastanede yatan çocukların gelişimsel özellikleri
6
Hastanede yatan çocuklar ve aileler ile iletişim
7
Cerrahi işlem uygulanacak çocuk ve aileleri
8
Akut bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri
9
Kronik bir hastalığa sahip olan çocuk ve aileleri
10
Ölümcül hastalığı olan çocuk ve aileleri
11
Çocuk, ölüm, kaybı olan çocuk ve aile ile iletişim
12
Hastane okulları
13
Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun
14
Genel tekrar ve değerlendirme
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
3
14
Ara Sınav 1
10
1
Ara Sınav 2
16
1
Ödev 1
20
1
Ödev (Sunum)
20
1
Ders İş Yükü:
192
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,53
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören 0-18 yaş çocukların gelişim özelliklerini bilir.
4
4
4
4
4
-
-
-
-
Hastanede kalan çocukların karşılaştığı problemleri açıklar
4
4
4
4
4
-
-
-
-
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri, eğitimleri ve tedavilerini destekleme konularında öneriler sunar.
4
4
4
4
4
-
-
-
-
Hasta çocukları hastane yaşantısına hazırlamaya ilişkin yöntemleri planlar.
4
4
4
4
4
-
-
-
-
Hasta çocuklarda karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir.
4
4
4
4
4
-
-
-
-
Ortalama Değer
4
4
4
4
4
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438207