PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Ölçek Geliştirme ve Kültürlerarası Ölçek Uyarlama
CGB5010
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Eğitimde ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması süreçlerinde gerekli adımları uygulamalı olarak deneyimlemek ve bu süreçlerin planlanması, tasarlanması, uygulanması ile değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve beceri kazanmak
Ders İçeriği
Bu ders kapsamında öğrenciler, ölçek geliştirme sürecinin temel aşamalarını, uygun ölçme ilkelerini ve geçerlik-güvenirlik analizlerini öğreneceklerdir. Ayrıca, kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında karşılaşılan güçlükler, uyarlama yöntemleri ve dikkat edilmesi gereken etik ve teknik hususlar ayrıntılı olarak tartışılacaktır. Ders, uygulamalı örnekler ve vaka çalışmalarıyla öğrencilerin teori ve pratiği bir arada deneyimlemesini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.
Hafta
Konu
1
Dersin Tanıtımı ve Ölçme Araçlarına Giriş
2
Ölçme ve Değerlendirme Temelleri
3
Ölçek Geliştirmenin Temel Aşamaları
4
Madde Yazımı ve Ölçek Tasarımı
5
Ölçeğin Ön Denemesi ve Pilot Çalışmalar
6
Geçerlik Kavramları ve Analizleri I
7
Geçerlik Kavramları ve Analizleri II
8
Güvenirlik Kavramları ve Analizleri
9
Ölçek Uyarlama Süreçlerine Giriş
10
Dil ve Kültürel Uyarlama Teknikleri
11
Ölçek Uyarlamada Geçerlik ve Güvenirlik
12
Etik ve Teknik Hususlar
13
Uygulamalı Örnekler ve Vaka Çalışmaları I
14
Uygulamalı Örnekler ve Vaka Çalışmaları II / Dersin Kapanışı
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Ölçme araçlarının temel kavramlarını ve kullanım alanlarını tanımlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ölçek geliştirme sürecinin temel aşamalarını açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Farklı madde türlerini (Likert, çoktan seçmeli, açık uçlu) tanır ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirir ve yorumlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kültürler arası ölçme ve ölçek uyarlama sürecinde karşılaşılan güçlükleri tartışır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ölçek uyarlama sürecinde etik ve teknik hususları açıklar ve uygular.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438208