PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Çocukluk Tarihi
CGB5012
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Ders, haftalık teorik anlatımlar ve tartışmalar yoluyla yürütülecektir.)
Amaç
Bu dersin amacı, çocukluk kavramının tarihsel süreç içerisinde nasıl şekillendiğini, farklı dönemlerde ve kültürlerde çocukluğa atfedilen anlamları analiz ederek ortaya koymaktır. Öğrencilerin, çocukluk olgusunu sosyo-kültürel, ekonomik ve siyasal bağlamlarda ele alabilmeleri, tarihsel belgeler, anlatılar ve akademik literatür aracılığıyla çocukluğun değişen algısını eleştirel bir bakışla değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir.
Ders İçeriği
Çocukluk kavramının tanımı ve tarihsel bağlamı Antik çağda çocukluk ve çocuk yetiştirme anlayışları Ortaçağ'da çocuk algısı ve eğitim uygulamaları Modern öncesi dönemde çocukluğun sosyal rolleri Sanayi Devrimi ve çocuk emeği ve 20. yüzyıllarda çocuklukta dönüşüm Osmanlı ve erken Cumhuriyet döneminde çocukluk algısı Çocuk haklarının gelişimi ve uluslararası belgeler Çocukluk üzerine tarihsel belgelerin analizi Günümüzde çocukluğun tarihsel mirası ve çağdaş tartışmalar
Hafta
Konu
1
Çocukluk kavramına tarihsel bakış
2
Çocukluk Tarihine Giriş: Kaynaklar, yöntemler ve kuramsal yaklaşımlar
3
Antik Çağ’da çocukluk ve çocuk yetiştirme
4
Ortaçağ Avrupa’sında çocuk algısı ve toplumsal roller
5
İslam toplumlarında çocukluk anlayışı
6
Modern öncesi dönemde çocuk ve aile ilişkileri
7
Sanayi Devrimi, modernleşme ve çocuk emeği
8
19. yüzyılda çocukluk ve eğitimin dönüşümü
9
20. yüzyılda çocuk hakları ve kurumların yükselişi
10
Osmanlı İmparatorluğu’nda çocukluk deneyimi
11
Erken Cumhuriyet döneminde çocuk politikaları
12
Görsel ve yazılı belgelerle çocukluk tarihi
13
Günümüzde çocukluk ve tarihsel süreklilik
14
Genel değerlendirme ve öğrenci sunumları
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Öğrenci, çocukluk kavramının tarihsel süreçteki dönüşümünü sosyo-kültürel, ekonomik ve politik bağlamlarda analiz edebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci, farklı dönemlerde ve toplumlarda çocukluğa dair algı ve uygulamaları karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Öğrenci, çocukluk tarihine ilişkin akademik metinleri ve tarihsel belgeleri eleştirel bir bakışla yorumlayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438210