PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
İstatistik ve Veri Analizi
CGB5013
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(yüz yüze)
Amaç
Bu ders kapsamında bilimsel araştırmalarda kullanılan istatistiksel yöntemlerin kavranması, verilerin uygun tekniklerle analiz edilmesi ve elde edilen sonuçların akademik düzeyde yorumlanarak raporlanması amaçlanmaktadır.
Ders İçeriği
Bu ders, temel istatistiksel kavramların tanıtılmasını, araştırma verilerinin uygun yöntemlerle çözümlenmesini, elde edilen sonuçların yorumlanmasını, betimsel istatistiklerin ve temel hipotez testlerinin uygulanmasını, sonuçların raporlaştırılmasını ve SPSS, Excel ile Jamovi gibi yaygın istatistik paket programlarından yararlanılmasını kapsamaktadır.
Ders Veren
Şeyma ERBAY MERMER
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı, istatistiğin tanımı ve önemi, temel kavramlar (popülasyon, örneklem, değişken türleri)
2
Veri toplama yöntemleri ve veri türleri, ölçekler (nominal, ordinal, interval, ratio)
3
Betimsel istatistik: frekans tabloları, yüzdeler, ortalama, medyan, mod
4
Verilerin görselleştirilmesi: grafikler ve tablo oluşturma (çubuk, pasta, histogram, kutu grafiği)
5
Değişkenler arası ilişki: korelasyon analizi (Pearson, Spearman)
6
Temel olasılık kavramları ve dağılımlar
7
Temel hipotez testleri: t-testi (bağımsız ve eşleştirilmiş)
8
Varyans analizi (ANOVA) ve temel kavramlar
9
Ki-kare testi ve kategorik verilerin analizi
10
İstatistik paket programların kullanımı: SPSS, Excel, Jamovi ile veri analizi uygulamaları
11
İstatistik paket programların kullanımı: SPSS, Excel, Jamovi ile veri analizi uygulamaları
12
İstatistik paket programların kullanımı: SPSS, Excel, Jamovi ile veri analizi uygulamaları
13
İstatistik paket programların kullanımı: SPSS, Excel, Jamovi ile veri analizi uygulamaları
14
genel değerlendirme, final proje veya uygulama sunumları
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
3
7
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
5
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Grup Çalışması
3
1
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
İnceleme / Anket Çalışması
4
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
4
8
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Küçük Grup Tartışması
3
3
Ara Sınav 1
1
1
Ödev 1
1
1
Dönem Sonu Uygulaması
2
1
Ders İş Yükü:
189
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,41
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Temel istatistiksel kavramları ve veri türlerini tanımlayabilir ve açıklayabilir.
3
4
3
4
3
4
3
4
3
Betimsel istatistikleri kullanarak verileri analiz edebilir ve görselleştirebilir.
4
4
4
4
3
3
3
4
3
Temel hipotez testleri (t-testi, ANOVA, Ki-kare testi) ve regresyon analizlerini uygulayabilir.
4
4
3
4
3
4
3
4
3
SPSS, Excel ve Jamovi gibi istatistik paket programlarını veri analizi için kullanabilir.
3
4
3
4
3
3
3
4
3
Analiz sonuçlarını akademik standartlara uygun olarak yorumlayabilir ve raporlayabilir.
3
3
4
3
4
4
3
4
3
Ortalama Değer
3,4
3,8
3,4
3,8
3,2
3,6
3
4
3
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438211