PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Nitel Araştırma Yöntemleri
CGB5016
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Yüzyüze)
Amaç
Bu dersin amacı, öğrencilere sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemlerini tanıtmak, araştırma problemlerini nitel bakış açısıyla ele alabilme, uygun veri toplama ve analiz tekniklerini kullanabilme, araştırma sürecini etik ilkelere uygun biçimde planlayıp yürütebilme yeterliliklerini kazandırmaktır.
Ders İçeriği
Nitel araştırmanın tanımı, özellikleri ve temel ilkeleri Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklılıklar Nitel araştırmada araştırma sorusu geliştirme Nitel araştırma desenleri (fenomenoloji, etnografi, durum çalışması, eylem araştırması, kuram oluşturma vb.) Nitel veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon Nitel verilerin analizi (içerik analizi, betimsel analiz, tematik analiz vb.) Geçerlik, güvenirlik ve etik ilkeler Bulguların raporlanması ve nitel araştırma raporu yazımı Uygulamalı örnek çalışmalar ve öğrenci sunumları
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı, amaç, kapsam ve temel kavramlar
2
Nitel araştırmanın doğası, özellikleri ve tarihsel gelişimi
3
Nitel ve nicel araştırma arasındaki farklar, paradigmalar
4
Nitel araştırmada problem belirleme ve araştırma sorusu geliştirme
5
Nitel araştırma desenleri I (Fenomenoloji, Etnografi)
6
Nitel araştırma desenleri II (Durum Çalışması, Eylem Araştırması, Kuram Oluşturma)
7
Veri toplama yöntemleri I (Görüşme teknikleri)
8
Veri toplama yöntemleri II (Gözlem, doküman incelemesi)
9
Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri
10
Veri kaydı, düzenlenmesi ve transkripsiyon süreci
12
Nitel veri analizi II (Tematik analiz, kuram oluşturma süreci)
13
Geçerlik, güvenirlik, etik ilkeler ve araştırmada inandırıcılık
14
Bulguların raporlanması, öğrenci proje sunumları ve genel değerlendirme
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını, özelliklerini ve araştırma desenlerini açıklayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Araştırma problemlerine uygun nitel araştırma soruları geliştirebilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Görüşme, gözlem ve doküman incelemesi gibi nitel veri toplama tekniklerini planlayabilir ve uygulayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Toplanan verileri düzenleyebilir, transkripsiyon yapabilir ve uygun analiz yöntemleri (içerik analizi, tematik analiz vb.) ile yorumlayabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nitel araştırma raporu yazabilir, bulguları etik ilkelere uygun biçimde sunabilir ve araştırmanın geçerlik-güvenirliğini tartışabilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438213