PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
ÇOCUK GELİŞİMİ YL TEZLİ İ.Ö.
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Erken Çocukluk Döneminde Çocuk, Aile ve İletişim
CGB5017
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Çocuk Gelişimi YL Tezli İ.Ö. -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde çocuğun aile üyeleri, akranları, öğretmenleri ve yakın çevresindeki diğer bireylerle kurduğu iletişim süreçlerini anlamaktır. Ders kapsamında farklı aile yapılarında iletişim, çocuk-büyük ebeveyn, çocuk-kardeş ve çocuk-akran ilişkileri ele alınarak iletişimin gelişimsel açıdan önemi tartışılır. Göç, savaş gibi dezavantajlı koşullarda çocuğun ve ailenin iletişim dinamikleri incelenir; aile eğitim programları ile ulusal ve uluslararası aile katılım modellerinin etkililiği değerlendirilir. Ayrıca, teknolojinin çocuk-aile iletişimine etkileri üzerinde durularak öğrencilerin erken çocukluk döneminde sağlıklı iletişim ortamlarını desteklemeye yönelik bilgi ve farkındalık kazanmaları amaçlanır.
Ders İçeriği
Çocuk ve farklı aile türleri arasındaki iletişim, çocuk ve büyük ebeveyn iletişimi, çocuk ve kardeş iletişimi, çocuk ve akran iletişimi, çocuk ve öğretmen iletişimi, savaş, göç gibi dezavantajlı dönemlerde çocukla iletişim, aile eğitim programları ve etkililiği, ulusal ve uluslararası aile katılım programları, çocuk ve aile iletişiminde teknoloji vb. konular.
Hafta
Konu
1
Erken çocuklukta iletişim kavramı ve önemi
2
Çocuk ve farklı aile türlerinde iletişim dinamikleri
3
Çocuk ve ebeveyn ilişkilerinde iletişim
4
Çocuk-büyük ebeveyn iletişimi
5
Çocuk-kardeş ilişkilerinde iletişim
6
Çocuk-akran iletişimi ve sosyal gelişim
7
Çocuk-öğretmen iletişimi ve okul ortamı
8
Dezavantajlı koşullarda çocukla iletişim
9
Aile eğitim programlarının amacı ve kapsamı
10
Aile eğitim programlarının etkililiği üzerine araştırmalar
11
Ulusal aile katılım programları
12
Uluslararası aile katılım programları
13
Çocuk ve aile iletişiminde teknoloji kullanımı
14
Genel değerlendirme ve dönem sonu tartışması
Program Çıktıları
1
0–18 yaş grubundaki çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanlarında derin ve sistematik bir bilgiye sahiptir.
2
Gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir, 0–18 yaş grubuna yönelik güncel çalışmaları takip eder ve mesleki bilgi birikimini sürekli günceller.
3
Kazandığı bilgileri; çocuk, aile ve toplum odaklı olarak, mesleki birimlerde 0–18 yaş grubuna yönelik gelişimsel ve eğitimsel değerlendirme ve tanılama yapmak için uygular.
4
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanındaki temel bilgilerini uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak sonuçları değerlendirir ve mesleki bilgi birikimini eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder.
5
0–18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet alanlarındaki sorunlarını tespit eder ve temel bilgilerini kullanarak çözüm önerileri ve yenilikçi fikirler üretir.
6
Kalite yönetimi ve süreçleri, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilinç kazanır; bebek, çocuk ve aileleri kapsayan bu süreçlere uygun davranır ve aktif olarak katılım gösterir.
7
Mesleki alandaki bilgi ve becerilerini; başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kurumlarında kullanabilir, gelişimsel ve eğitimsel programlar ile projelerde etkin şekilde çalışır ve araştırmalara katılır.
8
Dış görünüş, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur; demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uyar.
9
Bilimsel etik kurallara uygun davranır ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalarda çocuğun ve ailenin psikolojik durumunu dikkate alır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
Erken çocukluk döneminde çocuk, aile ve çevresi arasındaki iletişim süreçlerini kuramsal temelleriyle açıklar.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Farklı aile yapılarında, çocuk-büyük ebeveyn, çocuk-kardeş, çocuk-akran ve çocuk-öğretmen iletişimini analiz eder.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Dezavantajlı koşullarda çocukla etkili iletişim yollarını değerlendirir.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Ulusal ve uluslararası aile katılım programlarını karşılaştırarak güçlü ve sınırlı yönlerini tartışır.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Teknolojinin çocuk-aile iletişimindeki rolünü değerlendirerek sağlıklı iletişim için öneriler geliştirir.
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Ortalama Değer
5
5
5
5
5
5
5
5
5
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438214