PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Yapıların Onarım ve Güçlendirilmesi
İM5048
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
İnşaat Mühendisliği - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
İnşaat eksiklik ve hataları sebebiyle pek çok yapının onarım ve güçlendirilmesi gerekmektedir. Bunun gibi depremden hasar gören yapıların tekrar kullanılır duruma getirilmesi için yapılacak onarım ve güçlendirme işlemleri de yurdumuzda geçirdiğimiz depremlerden sonra önemli yer tutmaktadır. Bu derste konu ile ilgili temel bilgiler verilecek ve yurdumuzdaki son depremlerden sonra yapılan uygulamalar açıklanacaktır.
Ders İçeriği
Betonarme davranışı, betonarme taşıyıcı sistemler, depremin yapı üzerindeki etkileri,betonarme yapılarda kusurlar, hasar türleri ve nedenler, yapı elemanlarının onarımı ve güçlendirilmesi
Ders Veren
Özlem ÇALIŞKAN
Hafta
Konu
1
Giriş; Hasar belirlenmesi, değerlendirilmesi ve sınıflandırma
2
Muhtelif depremlerle ilgili bilgi ve tanımlar
3
Deprem hasar türleri; duvar, döşeme, kiriş, kolon, kiriş-kolon birleşim bölgesi, perde ve temel hasarı
4
Deprem sonrası yapılarda alınması gerekli geçici önlemler
5
Genel onarım prensipleri. Taşıyıcı sistem elemanlarının onarımı
6
Onarım ve güçlendirme malzemeleri
7
Yüzey hazırlığı ve tamir harçlarının kullanımı. Püskürtme beton, epoksi reçinesi, çelik şeritlerle ve lif takviyeli plastik levhalarla onarım ve güçlendirme
8
Korozyon hasarı ve onarım. Genel güçlendirme prensipleri
9
Güçlendirme elemanlarının tasarımı, kolon mantolaması, ilave perde yerlerinin belirlenmesi, perde ve temellerin güçlendirilmesi
10
Taşıyıcı sistemlerin güçlendirilmesine ilişkin detaylar
11
Yığma yapılarda hasar belirlenmesi ve değerlendirmesi
12
Yığma yapılarda onarım ve güçlendirme. Uygulama örnekleri
13
Taşıyıcı sistem iyileştirmesi
14
Mevcut binaların deprem güvenliğinin belirlenmesi
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
3
5
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
5
5
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
5
1
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
5
1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gösterim
5
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Grup Çalışması
5
1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Küçük Grup Tartışması
5
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Sözlü
5
1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
4
1
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
6
1
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Saha / Arazi Çalışması
5
1
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Ara Sınav 1
5
1
Ödev 1
10
3
Final
10
3
Ders İş Yükü:
192
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,53
Program Çıktıları
1
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
3
Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
4
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
5
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
6
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
7
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
8
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
9
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
10
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
11
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
12
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
13
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
14
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
15
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
16
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Yapılarda hasar tespiti yapabilme ve zarar türlerini sınıflandırabilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mevcut yapı sistemlerinin kapasitesini analitik ve ampirik yöntemlerle değerlendirebilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Onarım ve güçlendirme gereksinimini belirleyebilme; maliyet‑fayda analizini yapabilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Uygun onarım ve güçlendirme tekniklerini seçebilme ve uygulanmasını planlayabilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Mevcut yönetmelik, standart ve kılavuzlara uygun olarak değerlendirme ve tasarım yapabilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438725