PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
KAMU YÖNETİMİ - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Uluslararası Politik Ekonomi
KMY5024
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Kamu Yönetimi - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Bu dersin temel amacı, uluslararası ekonomi politiğin köklü bir disiplin olarak ortaya çıkışını ve gelişimini, onu şekillendiren temel dinamikleri ve bu dinamikleri anlamaya çalışan teorik yaklaşımları öğrencilere aktarmaktır. Ders, küresel ekonominin temel yapı taşları olan uluslararası para, ticaret, üretim, kalkınma ve finans gibi konuları derinlemesine analiz ederek, günümüz dünyasındaki ekonomik dönüşümleri ve yükselen yeni küresel düzeni eleştirel bir bakış açısıyla anlamlandırmayı hedefler. Öğrenciler, bu ders sayesinde siyasi güç ve ekonomik zenginlik arasındaki ayrılmaz ilişkiyi somut örnekler üzerinden inceleyebilme yetkinliği kazanacaklardır.
Ders İçeriği
Ders, uluslararası politik ekonominin temel konularına odaklanır. Başlangıçta uluslararası para sistemlerinin tarihsel evrimi ve günümüzdeki işleyişi ele alınacaktır. Ardından, uluslararası ticaretin teorik temelleri, serbest ticaret ve korumacılık tartışmaları incelenecektir. Uluslararası üretim başlığı altında küresel değer zincirleri, ulusötesi şirketler ve emeğin politik ekonomisi analiz edilecektir. Uluslararası kalkınma, kalkınma teorileri ve küresel eşitsizlikler perspektifinden değerlendirilirken, uluslararası finans bölümünde ise küresel finansal piyasalar, krizler ve küresel finansal yönetişim konuları tartışılacaktır.
Ders Veren
Görkem ALTINÖRS
Hafta
Konu
1
Küresel Politik Ekonomi: Gelişimi ve Dinamiği
2
Uluslararası Politik Ekonomi’den Eleştirel Uluslararası Politik Ekonomi’ye: Temel Kavramlar ve Tartışmalar
3
Liberalizm ve uluslararası politik ekonomi; yönetişim ve demokrasi teşviki; finansal kapitalizmin yükselişi ve gelir eşitsizliği.
4
Serbest ticaret ve eşitsiz gelişim; Güney’in yükselişi ve G20; güvenliğin eleştirel politik-ekonomi analizi.
5
Antroposen, neoliberalizm ve ekoloji; sömürgeci hegemonya ve oryantalizmin politik ekonomisi; kentleşme, eğitim ve medyanın UPE’si.
6
Bilişsel kapitalizm tartışmaları; küresel kapitalizmin kriz sonrası dönemi; kriz zamanlarında sınıf mücadelesi.
7
Ekonomik gerileme, krizler ve hegemonik dönüşümler üzerine genel değerlendirme.
8
ABD dış politikasının eleştirel politik ekonomisi; Avrupa entegrasyonu ve eleştirel politik ekonomi; Avrupa’nın diğer periferisi.
9
Neoliberalizm ve azgelişmişliğin gelişmesi; Avrasya Birliği ve BRICS; Tayvan ve Uzakdoğu’da hegemonya mücadelesi.
10
Çin’in neoliberal dönüşümü; Kuşak ve Yol Projesi’nin ekonomi-politiği; Ortadoğu’da sosyo-ekolojik çatışmalar.
11
Körfez ülkelerinde göçmen emeği; Türkiye’nin Sahra-altı Afrika politikası; Suriye’nin sosyo-politik dönüşümü.
12
Brezilya’da sermayenin ulusaşırı birikim süreçleri; Meksika dış politikasında değişim ve altemperyalizm.
13
8–12. haftalarda işlenen konuların tamamlayıcı sunumları, öğrenci raporlarının sunulması ve tartışılması.
14
Genel Değerlendirme: Dönemin genel değerlendirmesi, temel kavram ve tartışmaların gözden geçirilmesi, öğrenci geri bildirimleri.
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
1
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
2
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
3
14
Ara Sınav 1
40
1
Final
40
1
Ödev (Sunum)
20
1
Ders İş Yükü:
184
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,22
Program Çıktıları
1
Kamu yönetimi alanında temel kavramsal bilgilere, teori ve uygulama ilişkisini kavrayacak yeterliliğe sahiptir.
2
Alanıyla ilgili disiplinler arası etkileşime hakimdir.
3
Kamu yönetimi alanında neden - sonuç ilişkisine dair temel bilgilere sahiptir.
4
Alanının gerektirdiği araştırmaları yaparken hangi yöntemlerin izleneceği bilgisine sahip ve bu yöntemleri uygulayarak kamu yönetimi alanının gerektirdiği ileri düzey verileri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
5
Kamu yönetimi alanıyla ilgili kuramsal bilgileri analiz edip, uygulamalardan elde ettiği sonuçları yorumlayabilme yeteneğine sahiptir.
6
Uygulamalardan elde ettiği sonuçları akademik kurallar çerçevesinde rapor haline getirerek aktarabilme becerilerine sahiptir.
7
Kamu yönetimi alanıyla ilgili çalışmaları sözlü veya yazılı olarak topluluk önünde sunabilme becerilerine sahiptir.
8
Kamu yönetimi alanıyla ilgili sorunsalları tespit ederek alanına uygun yöntemler kullanarak çözüm yollara üretebilme becerilerine sahiptir.
9
Alanıyla ilgili konularda bireysel veya grup halinde özgün çalışmalar ortaya koyabilme yeteneğine sahiptir.
10
Alanıyla ilgili çalışmalarda ortaya çıkan problemlerin çözüm aşamasında hem bireysel hem de grup içerisinde üzerine düşen sorumluluğu alabilme ve liderlik yapabilme özelliğine sahiptir.
11
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
12
Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder ve alanında özümsediği kuramsal ve uygulama bilgi ve becerilerini ulusal ve uluslararası çalışmalarda kullanabilir.
13
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yeteneğine sahiptir.
14
Alanıyla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek yetkin olanlarla paylaşabilme yeteneğine sahiptir.
15
Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Öğrenciler, teorik bilgileri güncel küresel gelişmeler ve vaka analizleri ile ilişkilendirerek uygulayabilir.
5
4
4
4
4
4
3
3
3
4
4
4
3
4
4
Öğrenciler, UPE’nin temel teorik yaklaşımlarını ayırt edebilir ve güncel olayları yorumlamak için kullanabilir.
5
4
5
4
4
3
3
3
3
3
3
4
3
4
4
Öğrenciler, ticaret, finans, üretim gibi küresel ekonomik yapıların tarihsel gelişimini ve işleyişini açıklayabilir.
5
4
4
4
4
3
3
3
3
4
3
4
3
4
4
Öğrenciler, küresel yönetişim, kalkınma, eşitsizlik ve çevre gibi karmaşık sorunlara eleştirel bakış geliştirebilir.
5
4
4
4
4
4
3
3
3
4
3
4
3
4
4
Öğrenciler, akademik metinleri analiz edebilir, tutarlı ve kanıta dayalı argümanlar formüle edebilir, sözlü ve yazılı sunum yapabilir.
5
5
5
4
4
4
3
3
3
4
3
4
3
4
4
Ortalama Değer
5
4,2
4,4
4
4
3,6
3
3
3
3,8
3,2
4
3
4
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/438898