PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
SERAMİK - SY
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Seramik ve İleri Dönüşüm I
SCT6007
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Seramik - SY -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Attık seramikler kullanarak ileri dönüştürülmüş sanat eseri üretme.
Ders İçeriği
Post endüstriyel süreçte, özellikle Batı kaynaklı yaklaşımlarda seramik malzemenin sürdürülebilirliğinde ileri dönüşüm fikri son 20 yılda en çok izlenen yöntemlerden biridir. Bu ders kapsamında öğrenciler; geleneksel malzeme kullanma yöntemlerinin ötesinde; daha az fırın yakarak, daha az su harcayarak, kısaca daha az karbon ayak izi bırakarak, hazır; endüstriyel, yadigâr, eski, ikinci el ya da atık bir diğer ifadeyle çöp olarak kabul edilebilecek seramik parçaları kullanarak, biçimlendirerek ve dönüştürerek yeni bir anlatım dili yakalamayı hedeflerler.
Ders Veren
Elif AĞATEKİN
Hafta
Konu
1
Çağdaş seramik sanatında atık seramik kullanarak dünyada söz sahibi olan sanatçılar, son eğilimler ve ifade olanaklarının çeşitliliği konusunda öğrencilere bir sunum ile bilgi verilir. Her öğrencinin kendisini en iyi biçimde ifade edeceğini düşündüğü bir kavram belirlemesi, bu kavram ile ilgili derinlikli bir araştırma yapması ve önceden çalışılmış örneklerin araştırılması, istenir. Çalışmalarını destekleyecek yayınlar ile ilgili bilgi verilir.
2
Öğrencilerin belirledikleri konu ve kavramlarla ilgili yaptıkları araştırmalar değerlendirilir. Kavramın biçimselleştirilmesi detaylı biçimde tartışılır. Öğrenciler, eskiz çalışmalarına yönlendirilirler.
3
Yapılan eskizler tek tek tüm öğrenciyle ayrı ayrı ilgilenilerek değerlendirilir. Biçimlendirme aşamasında kullanılacak yöntem konusunda tartışılır. Malzeme seçiminde dikkat edecekleri temel unsurlar hakkında öğrenciler bilgilendirilirler.
4
İfadeyi en yüksek düzeye taşıyacak yönteme karar verilir. Süreç içerisinde karşılaşacakları teknik zorluklar tekrar tekrar irdelenir. Her öğrenci en az 10 parça eserden oluşacak kişisel sergisi için yoğun biçimde belirledikleri kavram çerçevesinde birbiri ile uyumlu bir seri eskiz oluşturur.
5
Hazırlanan eskizlere bağlı olarak 1m2 lik alanı kaplayacak duvar panosunun biçimlendirme çalışmalarına başlanır.
6
Duvar panosuyla ilgili çalışmalara devam edilir.
7
Duvar panosu biçimlendirmesi tamamlanır, bisküvi pişirimi öncesi kurutmaya bırakılır.
8
Ara Sınav’da öğrencilerin, kavrama bağlı olarak oluşturdukları tasarımları ve biçimlendirmesini tamamladıkları duvar panosu değerlendirilir.
9
Öğrenciler, belirledikleri kavram için hazırlanması planlanan 5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili sürece başlarlar.
10
5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili süreç devam eder.
11
5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili süreç devam eder.
12
Öğrenciler bu hafta içinde, tasarımlarına bağlı olarak yakalamak istedikleri etkilere bağlı olarak; kullanmak istedikleri sır, oksit, dekor veya pişirim tekniği ile deneme çalışmalarını başlatır. Kullandıkları malzemeye uygun olarak deneme plakaları hazırlar, üzerinde sır araştırmaları ve alternatif pişirim teknikleri denenir.
13
Hazırlanan formların rötuş ve kurutma işlemleri bitirilir.
14
Hazırlanan formların bisküvi pişirimi yapılır. Çalışmalar teknik ve estetik açıdan, öğrencinin gösterdiği performansa göre değerlendirilir.
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
10
7
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
3
14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
7
5
Ara Sınav 1
1
1
Uygulama 1
1
1
Dönem Sonu Uygulaması
1
1
Ders İş Yükü:
192
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,53
Program Çıktıları
1
Seramik ve cam tasarımında özgün araştırma yapabilme ve akademik bilgi üretebilme yetkinliğine sahip olur.
2
Seramik ve cam alanında ileri düzey teknik ve üretim yöntemlerini mastered seviyesinde kullanabilme becerisi kazanır.
3
Sanatsal tasarım problemlerini analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla tanımlama, çözümleme ve çözme becerisi kazanır.
4
Seramik ve cam malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini derinlemesine anlamış ve bu bilgiyi yenilikçi uygulamalara transfer edebilme yetkinliğini geliştirmektedir.
5
Sanatsal-akademik yayınlar hazırlayabilme, araştırma sonuçlarını sunabilme ve alanında iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
6
Bağımsız araştırma projesi yönetebilme, akademik ve sanatsal sorumlulukları taşıyabilme ve etik ilkelere bağlı kalabilme yetkinliğine erişir.
7
Seramik ve cam alanında güncel gelişmeleri takip edebilme, uluslararası akımları anlayabilme ve kendi araştırmasına entegre edebilme becerisi kazanır.
8
Disiplinlerarası işbirliği yapabilme, farklı alan uzmanlarıyla diyalog kurabilme ve ortak projelerde liderlik edebilme yetkinliğine sahip olur.
9
Seramik ve cam sanatı ile tasarımın toplumsal, kültürel ve çevresel boyutlarını kavrayabilme ve bu farkındalığı sanatsal pratiğe yansıtabilme yetkinliğine erişir.
10
Sanatsal yaratıcılık sürecinde teorik bilgi, teknik beceri ve özgün perspektifi sentezleyebilme, kendi sanatsal dilini geliştirebilme yetkinliğine sahip olur.
11
Seramik ve cam alanında özgün bir katkı sunacak, akademik ve sanatsal ölçütleri karşılayan Sanatta Yeterlik tezi hazırlayabilme becerisi kazanır.
12
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, alandaki yeni teknolojileri, malzemeleri ve yöntemleri öğrenebilme ve uygulamaya aktarabilme yetkinliğini geliştirmektedir.
13
Akademik ve sanatsal araştırma bulgularını farklı format ve mecralarda (akademik yayın, sanat etkinlikleri, sergiler, kuratörlük) sunabilme yetkinliğine erişir.
14
Seramik ve cam alanında sanatçı-araştırmacı kimliği geliştirerek, sektörde, akademide ve kültür-sanat kurumlarında liderlik rolü üstlenebilme ve yol gösterici olabilme yetkinliğine sahip olur.
15
Seramik-cam üretim süreçlerini tasarlayabilme, endüstriyel uygulamalar ile sanatsal üretimi bağdaştırabilme ve ölçeklenebilir projeler geliştirebilme becerisi kazanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Seçtiği konuyla ilgili malzeme mekan ilişkisini kurar.
5
5
4
4
4
4
3
2
4
5
3
5
4
3
2
Sanatsal birikiminin farkına varır.
5
4
4
4
5
5
3
4
5
4
3
4
3
4
5
Özgün sanatsal formlar tasarlar
4
3
4
3
4
5
5
4
3
4
5
4
3
3
4
Tasarımları üç boyutlu algılar sorunlarını çözer.
5
5
5
4
4
4
4
3
5
2
5
-
3
5
2
Sanatsal birikimini özgün formlarla ifade eder.
4
3
4
5
4
3
5
4
3
5
4
3
5
4
4
Ortalama Değer
4,6
4
4,2
4
4,2
4,2
4
3,4
4
4
4
3,2
3,6
3,8
3,4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439613