PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TARİH - DR
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sasani Kültür ve Medeniyeti
TAR6029
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih - DR -
Lisansüstü
(Yüzyüze)
Amaç
Ön Asya coğrafyasında Geç Antik Çağ'ın en önemli uygarlığı olan İran uygarlığının bu dönemdeki rolünü bilme, İslam tarihi üzerindeki etkilerini bilme, dünya uygarlığına katkısını bilme.
Ders İçeriği
Ön Asya coğrafyası hakkında bilgi verilir. Dönem olarak Geç Antik Çağ'ın hangi dönem olduğu hakkında bilgi verilir ve bu konuyla ilgili yaklaşımlar üzerinde durulur. Bu dönemin ana kaynakları hakkında bilgi verilir. Bu bağlamda Geç Antik Çağ'ın önemli kaynakları olan Part, Sasani, Arap, Yunan, Roma, Doğu Roma, Ermeni, Süryani kaynaklarının tanıtımı yapılır. Ön Asya'da İran varlığı ve kökenleri hakkında bilgi verilir. Antik İran coğrafyası hakkında bilgi verilir. İran coğrafyasının İslam kültür ve medeniyeti açısından önemi anlatılır. Bununla beraber İran coğrafyasının Türk dünyası açısından önemi anlatılır. İslam sonrası dönem Türk İslam Kültür ve Medeniyeti açısından önemi üzerinde durulur. Geç Antikçağ'ın iki önemli İran uygarlığı olan Parthlar ve Sasaniler hakkında bilgi verilir. Parthlar dönemi devlet ve toplum yapısı hakkında bilgi verilir. Parth siyasi tarihi ve Roma'yla ilişkileri hakkında bilgi verilir. Parthlar dönemi İran kültür ve medeniyeti hakkında bilgi verilir. Parthlar dönemi İRan'ın sosyal ve dini yapısı hakkında bilgi verilir. Parthların ardından İran coğrafyası üzerinde devlet kuran Sasani hanedanı hakkında bilgi verilir. Sasaniler dönemi İran kültür ve medeniyeti hakkında bilgi verilir. Sasaniler dönemi İran'ın devlet ve toplum yapısı anlatılır. Sasaniler dönemi iktisadi yapısı ve iktisadi kurumları anlatılır. Sasanilerin toprak rejimi ve vergi sistemi hakkında bilgi verilir. Sasaniler dönemi sosyal ve dini yapısı hakkında bilgi verilir. Dini kurumlar, dini sınıflar ve diğer dinler hakkında bilgi verilir. Sasaniler dönemi eğitim kurumları hakkında bilgi verilir. Sasaniler döneminde İran'da gerçekleşen bilimsel faaliyetler hakkında bilgi verilir. Sasaniler dönemi siyasi olayları ve dönemin önemli gelişmeleri ayrıntılı bir şekilde anlatılır. Bu bağlamda İranlıların Türklerle ilişkileri üzerinde durulur. Sasanilerin Kuşanlar, Akhunlar, Hazarlar, Göktürklerle ilişkileri hakkında bilgiler verilir. Sasanilerin Roma ve Doğu Roma'yla ilşikileri anlatılır. Sasanilerin Araplarla olan ilişkileri üzerinde durulur. Sasaniler döneminde İran'a yönelik Arap-İslam fetihleri üzerinde durulur. Sasanilerin yıkılış sürecinde Arap-İran ilişkileri anlatılır. Sasani kültür ve medeniyetinin İslam kültür ve medeniyetine etkileri anlatılır. İlk İslam kurumlarının nasıl ortaya çıktığı ve İran etkileri üzerinde durulur.
Ders Veren
Ahmet ALTUNGÖK
Hafta
Konu
1
Ön Asya Coğrafyası Neresidir? Geç Antik Çağ Hangi Dönemdir?
2
Geç Antik Çağ İran Tarihinin Ana Kaynakları
3
İran Coğrafyası ve Dünya Tarihi Açısından Önemi
4
Parthlar Dönemi İran Tarihi
5
Parthlar Dönemi İran Kültür ve Medeniyeti
6
Parthlar Dönemi İran-Roma ve İran-Türk İlişkileri
7
Sasaniler Dönemi İran siyasi Tarihi
8
Ara Sınav
9
Sasaniler Dönemi İran Kültür ve Medeniyeti
10
Sasaniler Dönemi Türk-İran İlişkileri
11
Sasaniler Dönemi İran-Roma İlişkileri
12
Sasaniler Dönemi İran Devlet ve Toplum Yapısı
13
Sasaniler Dönemi İran'ın Sosyal ve Dini Yapısı
14
Sasaniler Dönemi İran'ın İktisadi ve Ticari Yapısı, Vergi Sistemi
15
Sasani Kültür ve Medeniyetinin İslam Kültür ve Medeniyetine Etkileri
16
Final
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
12
2
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
1
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Sözlü
12
6
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
6
2
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Beyin Fırtınası
3
3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gösterim
2
2
Ara Sınav 1
1
1
Ödev 1
1
1
Final
1
1
Ödev (Sunum)
1
1
Ders İş Yükü:
128
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
5,02
Program Çıktıları
1
Lisansüstü eğitim öğrencisi, olayları değerlendirirken çeşitli tahlil ve tespitler yaparak, tarihi hadiselere daha derinlemesine vakıf olunabileceğini bilir
2
Sosyal bilimlerin sağladığı modern araştırma yöntemlerini uygulayarak çeşitli alanlarda özgün araştırmalar yapabilir. Bu araştırmalarında ana kaynaklara ulaşıp bunların sağladığı bilgileri değerlendirebilir
3
Alanıyla ilgili yapılmış herhangi bir araştırmanın özgün ve bilimsel yeterlilikte bir çalışma olup olmadığı tayin edebilir .
4
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
5
Sosyal bilimlerin sağladığı metodolojik ve kuramsal imkanları kullanarak tetkik, tahlil ve teşhis yapabilme yeteneğine sahiptir
6
Sahasıyla ilgili çalışmaları yetkin bir şekilde ve inisiyatif kullanarak yapabilir.
7
Araştırmaları esnasında karşılaşabileceği engelleri nasıl aşacağını bilir ve çözümleri uygular.
8
Çalışmaları sırasında bilimsel ahlaki değerleri bir an olsun unutmadan bunlara sadık kalır
9
Tarihçinin sürekli çalışması ve sahasıyla ilgili yayınları takip etmesi gerektiğini bilir. Bunları takip ederken, yeni gelişmelerden ve varılan bilimsel sonuçlardan haberdar olur
10
Çalışmalarının sonuçlarının sadece meslektaşlarına değil, çeşitli toplumsal kesimlere de ulaşmasını sağlar
11
Ülkenin kültürel, medeni ve milli varlığının gelişmesi için bu sonuçları azami ölçüde kullanır
12
Bir sosyal bilimci olduğunun farkında olarak toplumla bağlarını hem mesleki hem de insani anlamda güçlü tutar
13
Kaynak dillerini bilir. Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir
14
Tarih metodolojisini kullanarak eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Antik İran coğrafyasının Ön Asya ve Dünya tarihi açısından önemini bilme.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Parthlar ve Sasaniler dönemi İran kültür ve medeniyetini tanıma
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İran kültür ve medeniyetinin Ön Asya ve dünya kültür ve medeniyetlerine katkısını bilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İran kültür ve medeniyetinin İslam kültür ve medeniyetine katkılarını bilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
İran kültür ve medeniyetinin Türk kültür ve medeniyetine katkılarını bilme
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439691