PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TARİH - DR
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türkiye Cumhuriyeti Tarihinin Kaynakları
TAR6037
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih - DR -
Lisansüstü
(Bu ders yüz yüze eğitim yöntemiyle gerçekleştirilmektedir.)
Amaç
"Türkiye Cumhuriyeti Tarihinin Kaynakları" dersi, Türkiye Cumhuriyeti tarihine dair akademik ve bilimsel araştırmalar yapabilmek için gerekli olan birincil ve ikincil kaynakları tanıtmak, bu kaynakların niteliğini, güvenilirliğini ve kullanım yöntemlerini öğretmek amacıyla verilmektedir. Bu dersin temel hedefleri şunlardır: Cumhuriyet dönemi tarih yazımında kullanılan temel kaynakları tanıtmak (resmî belgeler, arşiv malzemeleri, süreli yayınlar, anılar, söyleşiler vb.), Kaynak eleştirisi yapma becerisi kazandırmak, Öğrencilerin belge okuma, analiz etme ve yorumlama yeteneklerini geliştirmek, Türkiye Cumhuriyeti tarihine ilişkin bilimsel araştırmalarda izlenecek yöntemleri öğretmek, Öğrencilerin, tarihî olayları kaynaklar üzerinden nesnel ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmesini sağlamak.
Ders İçeriği
Bu ders, Türkiye Cumhuriyeti tarihine ilişkin bilimsel çalışmaların temeli olan kaynak türlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde ve Cumhuriyet döneminde üretilmiş olan birincil kaynaklar (resmî belgeler, kanun metinleri, arşiv kayıtları, meclis tutanakları, süreli yayınlar, anılar, söyleşiler, görsel ve yazılı basın ürünleri) ile ikincil kaynaklar (akademik çalışmalar, tarih kitapları, biyografiler, makaleler vb.) ele alınacaktır. Öğrenciler, bu kaynakların nasıl bulunacağı, nasıl değerlendirileceği ve tarih yazımında nasıl kullanılacağı konularında bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca kaynakların güvenilirliği, tarafsızlığı ve tarihsel bağlam içindeki yeri de tartışılacaktır. Ders, uygulamalı belge incelemeleri, örnek metin analizleri ve kaynak karşılaştırmalarıyla desteklenecektir.
Hafta
Konu
2
Türkiye Cumhuriyeti tarih yazımında kaynak türleri: Birincil ve ikincil kaynaklar
2
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte arşiv belgeleri ve tarihî belgelerin sınıflandırılması
3
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte arşiv belgeleri ve tarihî belgelerin sınıflandırılması
Program Çıktıları
1
Lisansüstü eğitim öğrencisi, olayları değerlendirirken çeşitli tahlil ve tespitler yaparak, tarihi hadiselere daha derinlemesine vakıf olunabileceğini bilir
2
Sosyal bilimlerin sağladığı modern araştırma yöntemlerini uygulayarak çeşitli alanlarda özgün araştırmalar yapabilir. Bu araştırmalarında ana kaynaklara ulaşıp bunların sağladığı bilgileri değerlendirebilir
3
Alanıyla ilgili yapılmış herhangi bir araştırmanın özgün ve bilimsel yeterlilikte bir çalışma olup olmadığı tayin edebilir .
4
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
5
Sosyal bilimlerin sağladığı metodolojik ve kuramsal imkanları kullanarak tetkik, tahlil ve teşhis yapabilme yeteneğine sahiptir
6
Sahasıyla ilgili çalışmaları yetkin bir şekilde ve inisiyatif kullanarak yapabilir.
7
Araştırmaları esnasında karşılaşabileceği engelleri nasıl aşacağını bilir ve çözümleri uygular.
8
Çalışmaları sırasında bilimsel ahlaki değerleri bir an olsun unutmadan bunlara sadık kalır
9
Tarihçinin sürekli çalışması ve sahasıyla ilgili yayınları takip etmesi gerektiğini bilir. Bunları takip ederken, yeni gelişmelerden ve varılan bilimsel sonuçlardan haberdar olur
10
Çalışmalarının sonuçlarının sadece meslektaşlarına değil, çeşitli toplumsal kesimlere de ulaşmasını sağlar
11
Ülkenin kültürel, medeni ve milli varlığının gelişmesi için bu sonuçları azami ölçüde kullanır
12
Bir sosyal bilimci olduğunun farkında olarak toplumla bağlarını hem mesleki hem de insani anlamda güçlü tutar
13
Kaynak dillerini bilir. Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir
14
Tarih metodolojisini kullanarak eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439699