PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TARİH - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Avrupa Tarihinin Kaynakları
TAR5046
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Avrupa tarihinin kaynakları ve kaynakların içeriği kullanım alanları hakkında bilgi vermek
Ders İçeriği
Bu ders, Avrupa tarihinin anlaşılmasında başvurulan farklı türdeki kaynakların tanıtımına ve analizine odaklanır. Öğrencilere kronikler, seyahatnameler, mektuplar, günlükler, hukuki belgeler gibi yazılı kaynakların yapısı ve tarihsel bağlamı öğretilir. Aynı zamanda, görsel ve maddi kültür unsurları olan resimler, haritalar, mimari yapılar ve anıtlar gibi kaynakların nasıl okunacağı, nasıl yorumlanacağı üzerinde durulur. Sözlü tarih yöntemleri, bireysel hafızanın ve tanıklığın tarihyazımına nasıl katkı sunduğunu anlamaya yönelik incelenir. Gazeteler, dergiler ve dijital arşivler gibi modern kaynaklar sayesinde tarihsel olayların çok yönlü ele alınabileceği gösterilir. Devlet arşivlerinin yapısı, tasnifi ve araştırmacıya sunduğu olanaklar ele alınarak arşiv okuma becerileri geliştirilir. Harita okuma ve coğrafyanın tarihsel süreçlerdeki rolü üzerine uygulamalı değerlendirmeler yapılır. Dersin ilerleyen haftalarında öğrencilerden seçtikleri bir kaynak türü üzerine seminer sunumları yapmaları istenir. Bu sayede hem bireysel araştırma becerileri hem de kaynak çözümleme ve sunum yetkinlikleri geliştirilir. Tüm içerik, Avrupa tarihinin ana dönemleriyle ilişkilendirilerek; ortaçağ, erken Modern dönem ve 19-20. yüzyıl Avrupa’sı üzerinden örneklerle zenginleştirilir.
Hafta
Konu
1
Dersin tanıtımı
2
Kronikler ve yazılı anlatının doğuşu
3
Günlükler ve mektuplar: kişisel kaynakların tarihsel değeri
4
Devlet arşivlerinin yapısı ve sınıflandırılması
5
Devlet arşivlerinin yapısı ve sınıflandırılması
6
Görsel kaynaklar: resimler, illüstrasyonlar ve ikonografi
7
Sözlü tarih ve bireysel hafıza
8
Ara Sınav
9
Gazeteler ve dergiler
10
Dijital kaynaklar ve çevrimiçi arşivler
11
Haritalar ve coğrafi kaynaklar
12
Mimari yapıların tarihsel kaynak olarak değerlendirilmesi
13
Kaynak yorumlama teknikleri
14
Seminer sunumları I
15
Seminer sunumları II ve tartışma
16
Final Sınavı
Program Çıktıları
1
Lisansüstü eğitim sırasında öğrenci, tarihin yalnızca olayların ne zaman ve nasıl olduğunu inceleyen bir bilim dalı olmadığını, olaylar arasındaki ilişkilerin ve bu ilişkiler sonucu ortaya çıkan olguların tahlilini hedeflediğini öğrenmiştir. Bu sayede olayları değerlendirirken çeşitli tahlil ve tespitler yaparak, tarihi hadiselere daha derinlemesine vakıf olunabileceğini bilir.
2
Sosyal bilimlerin sağladığı modern araştırma yöntemlerini uygulayarak çeşitli alanlarda özgün araştırmalar yapabilir. Bu araştırmalarında ana kaynaklara ulaşıp, bunların sağladığı bilgileri değerlendirebilir.
3
Alanıyla ilgili yapılmış herhangi bir araştırmanın özgün ve bilimsel yeterlilikte bir çalışma olup olmadığı tayin edebilir.
4
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
Sosyal bilimlerin sağladığı metodolojik ve kuramsal imkanları kullanarak tetkik, tahlil ve teşhis yapabilme yeteneğine sahiptir.
6
Sahasıyla ilgi çalışmaları yetkin bir şekilde ve insiyatif kullanarak yapabilir.
7
Araştırmaları esnasında karşılaşabileceği engelleri nasıl aşacağını bilir ve çözümleri uygular.
8
Çalışmaları sırasında bilimsel ahlaki değerleri bir an olsun unutmadan, bunlara sadık kalır.
9
Tarihçinin sürekli çalışması ve sahasıyla ilgili yayınları takip etmesi gerektiğini bilir. Bunları takip ederken, yeni gelişmelerden ve varılan bilimsel sonuçlardan haberdar olur.
10
Çalışmalarının sonuçlarının sadece meslektaşlarına değil, çeşitli toplumsal kesimlere de ulaşmasını sağlar.
11
Ülkenin kültürel, medeni ve milli varlığının gelişmesi için bu sonuçları azami ölçüde kullanır.
12
Bir sosyal bilimci olduğunun farkında olarak toplumla bağlarını hem mesleki, hem de insani anlamda güçlü tutar.
13
Kaynak dillerini bilir. Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
14
Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Avrupa tarihinin kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
4
5
4
3
4
4
3
4
4
3
2
2
4
4
Avrupa tarihinin kaynaklarının içeriğine dair değerlendirme yapar.
5
3
4
4
5
5
4
4
4
4
2
1
4
4
Avrupa tarihinin kaynaklarını tanır ve her bir kaynak türünün hangi alanlarda bilgi üretmek üzere kullanılacağını bilir.
5
5
4
3
5
5
4
5
3
3
2
2
4
3
Kaynaklardaki veri doğruluğunu sorgular.
4
5
5
2
5
4
3
5
4
4
3
1
3
4
Avrupa tarihindeki ana temaları, dönemleri ve olayları birincil kaynak analizi yoluyla araştırır.
5
5
4
4
4
4
3
4
4
3
2
2
4
4
Ortalama Değer
4,6
4,6
4,2
3,2
4,6
4,4
3,4
4,4
3,8
3,4
2,2
1,6
3,8
3,8
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439754