PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TARİH - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Osmanlı Mimarisi
TAR5048
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze )
Amaç
1. Erken ve klasik dönem Osmanlı mimarisinin özelliklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. 2. Erken ve klasik dönem Osmanlı Mimarisine ilişkin yapı örneklerinin görsel belgeler eşliğinde mimarlık tarihi açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. 3. Erken dönem Osmanlı Devleti'ndeki toplumsal ve dini yapıları mekânsal olarak incelemek ve sosyal yaşamdaki yerlerini kavratmak. 4. Banilik meselesinin erken dönem Osmanlı'da tartışılması hedeflenmektedir. 5. İstanbul'un fethinden sonra gelişen imar hareketleri ve kentleşme sürecini kavratmak. 6. İstanbul'un fethinden sonra inşa edilen vezir ve sadrazam külliyeleri hakkında bilgi vermek. 7. Fatih ve II. Bayezid devri mimarisi hakkında karşılaştırmalı olarak bilgi vermek. 8. Mimar Sinan'dan sonra Osmanlı mimarisindeki gelişmeleri kavratmak. 9. Mimar Sinan döneminden seçme yapılar hakkında bilgi vermek. 10. Saraylar ve konut mimarisi hakkında bilgi vermek.
Ders İçeriği
1. Dersin tanımı, amacı, kapsamı, yöntemi, kaynaklar 2. Mimar Sinan’dan önce Osmanlı Mimarisi 3. Erken Dönem Osmanlı Devleti’nde Toplumsal ve Dini Yapılar (Zaviyeler, Ulu Camiler, Tek kubbeli camiler) 4. Erken Dönem Osmanlı Devleti’nde Toplumsal ve Dini Yapılar 5. İstanbul’un Fethi Bağlamında Mimari 6. Sadrazam, vezir külliyeleri 7. Fatih ve II. Bayezid Devri Yapılarından Seçmeler 8. Sinan’dan Sonra Osmanlı Mimarisi_ Sinan’ın Yaşamı ve Sanatı 9. Mimar Sinan Dönemi’nden Seçme Yapılar 10. Mimar Sinan Dönemi’nden Seçme Yapılar 11. Patronlar ve vakıflar 12. Ticari yapılar, Menzil Külliyeler 13. Saraylar 14. Öğrenci sunumları
Ders Veren
Ayşe BÖLÜKBAŞI
Hafta
Konu
1
Dersin tanımı, amacı, kapsamı, yöntemi, kaynaklar
2
Mimar Sinan’dan önce Osmanlı Mimarisi
3
Erken Dönem Osmanlı Devleti’nde Toplumsal Kültür ve Dini Yapılar (Zaviyeler, Ulu Camiler, Tek kubbeli camiler)
4
Erken Dönem Osmanlı Devleti’nde Toplumsal Kültür ve Dini Yapılar
5
İstanbul’un Fethi Bağlamında Mimari
6
Sadrazam, vezir külliyeleri
7
Fatih ve II. Bayezid Devri Yapılarından Seçmeler
8
Sinan’dan Sonra Osmanlı Mimarisi_ Sinan’ın Yaşamı ve Sanatı
9
Mimar Sinan Dönemi’nden Seçme Yapılar
10
Mimar Sinan Dönemi’nden Seçme Yapılar
11
Patronlar ve vakıflar
12
Ticari yapılar, Menzil Külliyeler
13
Saraylar
14
Öğrenci sunumları
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
6
1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Tartışmalı Ders
14
3
Önceden planlanmış özel beceriler
Problem Çözme
14
2
Önceden planlanmış özel beceriler
Özel Destek / Yapısal Örnekler
14
3
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
14
2
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
14
3
Ara Sınav 1
1
1
Kısa Sınav 1
1
1
Final
1
1
Ders İş Yükü:
191
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
7,49
Program Çıktıları
1
Lisansüstü eğitim sırasında öğrenci, tarihin yalnızca olayların ne zaman ve nasıl olduğunu inceleyen bir bilim dalı olmadığını, olaylar arasındaki ilişkilerin ve bu ilişkiler sonucu ortaya çıkan olguların tahlilini hedeflediğini öğrenmiştir. Bu sayede olayları değerlendirirken çeşitli tahlil ve tespitler yaparak, tarihi hadiselere daha derinlemesine vakıf olunabileceğini bilir.
2
Sosyal bilimlerin sağladığı modern araştırma yöntemlerini uygulayarak çeşitli alanlarda özgün araştırmalar yapabilir. Bu araştırmalarında ana kaynaklara ulaşıp, bunların sağladığı bilgileri değerlendirebilir.
3
Alanıyla ilgili yapılmış herhangi bir araştırmanın özgün ve bilimsel yeterlilikte bir çalışma olup olmadığı tayin edebilir.
4
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
Sosyal bilimlerin sağladığı metodolojik ve kuramsal imkanları kullanarak tetkik, tahlil ve teşhis yapabilme yeteneğine sahiptir.
6
Sahasıyla ilgi çalışmaları yetkin bir şekilde ve insiyatif kullanarak yapabilir.
7
Araştırmaları esnasında karşılaşabileceği engelleri nasıl aşacağını bilir ve çözümleri uygular.
8
Çalışmaları sırasında bilimsel ahlaki değerleri bir an olsun unutmadan, bunlara sadık kalır.
9
Tarihçinin sürekli çalışması ve sahasıyla ilgili yayınları takip etmesi gerektiğini bilir. Bunları takip ederken, yeni gelişmelerden ve varılan bilimsel sonuçlardan haberdar olur.
10
Çalışmalarının sonuçlarının sadece meslektaşlarına değil, çeşitli toplumsal kesimlere de ulaşmasını sağlar.
11
Ülkenin kültürel, medeni ve milli varlığının gelişmesi için bu sonuçları azami ölçüde kullanır.
12
Bir sosyal bilimci olduğunun farkında olarak toplumla bağlarını hem mesleki, hem de insani anlamda güçlü tutar.
13
Kaynak dillerini bilir. Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
14
Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Erken dönem Osmanlı mimarisinin özelliklerini öğrenir.
3
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5
4
Klasik dönem Osmanlı mimarisinin özelliklerini öğrenir.
5
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
Erken dönem Osmanlı külliyelerinin niteliklerini kavrar.
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
Klasik dönem Osmanlı külliyelerinin niteliklerini kavrar.
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
Erken ve klasik dönem Osmanlı mimarisini şekillendiren patronaj ilişkilerini kavrar.
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
3
4
5
Ortalama Değer
4
3,2
4,2
3,2
4,2
3,2
4,2
3,2
4,2
3,2
4,2
3,2
4,2
3,6
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439756