PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TARİH - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Osmanlı Toplumunda Hayırseverlik ve Kentleşme
TAR5049
1
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Tarih - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
1. Osmanlı vakıf sistemini tanıtmak ve toplumdaki yerini kavratmak 2. Osmanlı vakıf sisteminin ve hayırseverliğin kentleşmedeki rolü hakkında bilgi vermek 3. Osmanlı vakıflarına ilişkin kaynaklar hakkında bilgi vermek 4. Osmanlı imparatorluğundaki vakıf kurucularını tanıtmak 5. Vakıf sisteminin idaresi ve görevlilerini kavratmak 6. Devlet politikasında vakıf sisteminin yerini kavratmak. 7. Vakıfların eğitim ve öğretim hizmetleri hakkında bilgi vermek. 8. Vakıfların sosyal ve beledi hizmetleri hakkında bilgi vermek 9. Hayırseverlik meselesinin yeni fethedilen yerlerin şenlendirilmesindeki etkisini kavratmak 10. Osmanlı vakıf sisteminin anlaşılmasında önemli yeri olan vakıf kaynaklarının incelenmesi
Ders İçeriği
1.Dersin tanıtımı 2.Vakfın kuruluş şartları ve unsurları 3.Osmanlı vakıfları hakkında kaynaklar 4.Vakfın idaresi ve görevliler 5.Osmanlı’da vakıf kurucular 6.Osmanlı’da vakıf kurucular 7.Ara sınav 8.Osmanlı imar ve kentleşmesinde vakıf sisteminin yeri 9..Osmanlı imar ve kentleşmesinde vakıf sisteminin yeri 10.Devlet politikasında vakıfların yeri 11. Vakıfların eğitim ve öğretim hizmetleri 12. Vakıfların sosyal ve beledi hizmetleri 13. Vakfiye incelemesi 14. Öğrenci sunumları
Hafta
Konu
2
Vakfın kuruluş şartları ve unsurları
3
Osmanlı vakıfları hakkında kaynaklar
4
Vakfın idaresi ve görevliler
5
Osmanlı’da vakıf kurucular
6
Osmanlı’da vakıf kurucular
7
Ara sınav
8
Osmanlı imar ve kentleşmesinde vakıf sisteminin yeri
9
Osmanlı imar ve kentleşmesinde vakıf sisteminin yeri
10
Devlet politikasında vakıfların yeri
11
Vakıfların eğitim ve öğretim hizmetleri
12
Vakıfların sosyal ve beledi hizmetleri
12
Vakfiye incelemesi
13
Vakfiye incelemesi
14
Öğrenci sunumları
Program Çıktıları
1
Lisansüstü eğitim sırasında öğrenci, tarihin yalnızca olayların ne zaman ve nasıl olduğunu inceleyen bir bilim dalı olmadığını, olaylar arasındaki ilişkilerin ve bu ilişkiler sonucu ortaya çıkan olguların tahlilini hedeflediğini öğrenmiştir. Bu sayede olayları değerlendirirken çeşitli tahlil ve tespitler yaparak, tarihi hadiselere daha derinlemesine vakıf olunabileceğini bilir.
2
Sosyal bilimlerin sağladığı modern araştırma yöntemlerini uygulayarak çeşitli alanlarda özgün araştırmalar yapabilir. Bu araştırmalarında ana kaynaklara ulaşıp, bunların sağladığı bilgileri değerlendirebilir.
3
Alanıyla ilgili yapılmış herhangi bir araştırmanın özgün ve bilimsel yeterlilikte bir çalışma olup olmadığı tayin edebilir.
4
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
Sosyal bilimlerin sağladığı metodolojik ve kuramsal imkanları kullanarak tetkik, tahlil ve teşhis yapabilme yeteneğine sahiptir.
6
Sahasıyla ilgi çalışmaları yetkin bir şekilde ve insiyatif kullanarak yapabilir.
7
Araştırmaları esnasında karşılaşabileceği engelleri nasıl aşacağını bilir ve çözümleri uygular.
8
Çalışmaları sırasında bilimsel ahlaki değerleri bir an olsun unutmadan, bunlara sadık kalır.
9
Tarihçinin sürekli çalışması ve sahasıyla ilgili yayınları takip etmesi gerektiğini bilir. Bunları takip ederken, yeni gelişmelerden ve varılan bilimsel sonuçlardan haberdar olur.
10
Çalışmalarının sonuçlarının sadece meslektaşlarına değil, çeşitli toplumsal kesimlere de ulaşmasını sağlar.
11
Ülkenin kültürel, medeni ve milli varlığının gelişmesi için bu sonuçları azami ölçüde kullanır.
12
Bir sosyal bilimci olduğunun farkında olarak toplumla bağlarını hem mesleki, hem de insani anlamda güçlü tutar.
13
Kaynak dillerini bilir. Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
14
Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Osmanlı’da vakıf uygulaması hakkında bilgi edinir.
5
5
5
5
5
5
4
3
4
3
4
5
4
5
Vakıf nedir? Hangi usul ve esaslarla kimler tarafından nasıl tesis edilir? Gibi sorulara yanıt verir.
4
2
3
2
4
2
4
3
4
2
4
3
3
3
Vakıf kaynaklarını tanır ve bu kaynakların ne tür bilgiler üretebileceğini öğrenir.
3
2
4
2
5
3
3
3
3
2
3
2
4
3
Toplumsal hayatta vakıfların rolünü kavrar.
3
3
3
2
3
2
4
3
3
3
4
4
4
4
Osmanlı kentleşmesinde vakıfların fonksiyonlarını tespit eder.
4
4
3
4
3
3
5
2
4
3
4
2
5
5
Ortalama Değer
3,8
3,2
3,6
3
4
3
4
2,8
3,6
2,6
3,8
3,2
4
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439757