PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - DR
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Klasik Türk Edebiyatında Hiciv
TDE6026
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı - DR -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Türk mizah anlayışı söze dayalıdır. Hem konuşma dilinde hem de edebi metinlerde kendini gösterir. Bu derste, edebi metinlerde yer alan mizahın incelemesi yapılarak mizahın Türk edebiyatındaki yeri tespit edilecektir. Bu esnada edebi metinlerden örnekler verilecektir.
Ders İçeriği
Klasik Türk şiirinde hiciv, letaif, nükte türünde yazılmış örnek metinler.
Hafta
Konu
1
Türk edebiyatında hiciv anlayışı
2
Hiciv terimleri
3
Türk hiciv anlayışının temel özellikleri
4
Hiciv metinlerinin tasnifi
5
Hiciv içerikli metinlerden örnekler
6
Şeyhi'nin Harnamesi
7
Fuzuli'nin Şikayetnamesi
8
Hicviye kasideleri
9
Nefî ve hiciv
10
Nefi'de hiciv
11
Bağdatlı Ruhî'de hiciv
12
Bağdatlı Ruhî'de hiciv
13
Ziya Paşa'da hiciv
14
Ziya Paşa'da hiciv
Program Çıktıları
1
Yüksek lisans düzeyinde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir, genişletir ve derinleştirir.
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları, gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
4
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
5
Edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
6
Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alan uzmanları ve alan dışı kişi ve kurumlarla sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7
Alanıyla ilişkili özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
8
Alanıyla ilgili özgün bir çalışmayı, programı ve projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek ilgili alandaki bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
9
Uzmanlık alanında özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
10
Uzmanlık alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da var olan çalışmalara yeni yorumlar getirerek bilginin sınırlarını genişletir.
11
Uzmanlık alanında yaratıcı ve eleştirel düşünür, sorun çözebilme, karşılaştırabilme, planlayabilme gibi üst düzey karar alma süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce, model, yöntem ve uygulamalar geliştirir.
12
Alanında bulunan uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün görüşler öne sürer ve alanındaki yetkinliğini ve disiplinler arası bakış açısını gösteren etkili bir iletişim kurar.
13
Alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
14
Uzmanlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
Alanıyla ilgili konularda karşılaşılan bilimsel, kültürel, sanatsal ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Klasik Türk edebiyatı hiciv literatürünü bilir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Klasik Türk edebiyatındaki hiciv tarzını kavrar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Klasik Türk edebiyatındaki hiciv ürünlerini anlar ve yorumlar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Klasik Türk edebiyatındaki hiciv ürünlerini diğer dönem hiciv ürünleriyle mukayese eder.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439950