PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Farsça II
TDE5018
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze.)
Amaç
Eski Türk edebiyatının kaynaklarının başında Fars edebiyatı, mitolojisi ve kültürü gelmektedir. Farsçaya özgü kimi gramer kuralları tamlama ve sözcükler bu dönemde Eski Türk edebiyatında sıklıkla yer bulmuştur. Bunların doğru ve eksiksiz bir biçimde anlaşılması temel Farsça bilgisini gerektirmektedir.
Ders İçeriği
Farsça gramer kurallarını öğretilmesi
Hafta
Konu
1
Fiiller: Mastarlar
2
Fiil kökleri (Geçmiş ve geniş zaman kökü)
3
Fiillerin yapısı (Basit, türemiş, birleşik)
4
Ek fiil
5
Fiil şahıs ekleri, fiillerde zaman: Geçmiş zaman
6
Fiillerde zaman: Geniş zaman, şimdiki zaman, gelecek zaman
7
Dilek kipleri: Emir, istek, gereklilik kipleri
8
Fiillerde çatı
9
Cümle: Cümlenin ögeleri
10
Cümle türleri
11
Cümle yapısı
12
Cümlede anlam
13
Cümle çözümlemesi
14
Örnek metinler üzerinden Farsçadan Türkçeye tercüme
Program Çıktıları
1
Uzmanlaştığı anabilim dalında bilimsel araştırmalar yapma, akademik yazım ve akademik sunum konularında ihtiyaç duyulan teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Temel edebiyat ve dil kaynaklarını, özelliklerini bilir ve tenkit eder, edebi metinlerdeki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir.
3
Edebiyat metinlerini farklı teoriler ve bakış açıları ışığında analiz eder ve yorumlar.
4
Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.
5
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili temel kavramları ve edebiyatın diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar.
6
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde entelektüel riskler ve sorumluluklar alır.
7
Bir araştırma projesine yönelik etkinlikleri ve ilişkileri planlar ve yönetir.
8
Uzmanlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
9
Öğrenme gereksinimlerini belirler; öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
10
Uzmanlaştığı alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
11
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
12
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
13
Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
15
Uzmanlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Farsça dilbilgisi hakkında bilgi sahibi olma.
5
3
4
5
5
4
-
4
4
-
-
-
4
5
-
Türk ve Fars edebiyatlarındaki belirli örnekleri inceleme.
4
3
4
5
4
4
-
4
4
-
-
-
4
5
-
Fars edebiyatlarındaki temel eserleri tanır
5
3
5
5
4
4
-
5
4
-
-
-
4
5
-
Klasik dönem Farsça edebi ürünlerini tanır.
4
3
5
5
5
4
-
4
4
-
-
-
4
5
-
Ortalama Değer
4,5
3
4,5
5
4,5
4
-
4,25
4
-
-
-
4
5
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/439997