PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Türk Mesnevi Edebiyatı
TDE5047
3 + 0
7,5
Seçmeli
Birim Bölüm
Türk Dili ve Edebiyatı - YL -
Lisansüstü
(Yüz yüze)
Amaç
Mesnevi nazım şeklinin oluşumu ve tarihi gelişimi ve özelliklerini kavramak, Türk edebiyatında önemli mesnevi yazarları ve bunların eserlerini tanımak. Hamse geleneği ve önemli hamse yazarlarını tanımak.
Ders İçeriği
Mesnevi türünün tanınması, Türk edebiyatı geleneği içinde mesnevinin yeri, Mesnevi nazım şekli ile eser veren önemli şairler, Mesnevi nazım şeklinin önemli örnekleri
Hafta
Konu
1
Mesnevi nedir?
2
Mesnevinin oluşumu ve tarihi gelişimi
3
Klasik bir mesnevinin bölümleri
4
Mesnevilerin konularına göre tasnifi
5
XIV. yüzyıla kadar Türk Edebiyatında Mesneviler
6
XIV. yüzyıl mesnevileri
7
XV. yüzyıl mesnevileri
8
XV. yüzyıl mesnevileri
9
XVI. yüzyıl mesnevileri
10
XVI. yüzyıl mesnevileri
11
XVII. yüzyıl mesnevileri
12
XVII. yüzyıl mesnevileri
13
XVIII. yüzyıl mesnevileri
14
XIX. yüzyıl mesnevileri
Program Çıktıları
1
Uzmanlaştığı anabilim dalında bilimsel araştırmalar yapma, akademik yazım ve akademik sunum konularında ihtiyaç duyulan teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Temel edebiyat ve dil kaynaklarını, özelliklerini bilir ve tenkit eder, edebi metinlerdeki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir.
3
Edebiyat metinlerini farklı teoriler ve bakış açıları ışığında analiz eder ve yorumlar.
4
Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.
5
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili temel kavramları ve edebiyatın diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar.
6
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde entelektüel riskler ve sorumluluklar alır.
7
Bir araştırma projesine yönelik etkinlikleri ve ilişkileri planlar ve yönetir.
8
Uzmanlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
9
Öğrenme gereksinimlerini belirler; öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
10
Uzmanlaştığı alan ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
11
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
12
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
13
Uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
15
Uzmanlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Mesnevi nazım şeklini tanımlar. Mesnevi metinlerini tanır.
5
5
5
4
5
3
4
5
4
5
5
5
5
2
4
Türk mesnevi tarihini anlatır.
5
5
5
4
5
3
4
5
4
5
5
5
5
2
4
Türk mesnevi tarihinin önemli metinlerini yorumlar ve karşılaştırır.
5
5
5
5
5
4
5
5
5
5
5
5
5
2
4
Önemli mesnevi yazarlarını tanır ve mesnevi metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir.
5
5
5
5
5
4
5
5
5
5
5
5
5
2
4
Mesnevi tarihi ve mesnevi metinleriyle ilgili hüküm verir, yorumlar.
5
5
5
5
5
4
5
5
5
5
5
5
5
2
4
Ortalama Değer
5
5
5
4,6
5
3,6
4,6
5
4,6
5
5
5
5
2
4
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/440026