PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Toprak Bilgisi ve Gübreleme
PYZ125
1
3 + 0
3,0
Zorunlu
Birim Bölüm
Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği -
Ön Lisans
(Yüz yüze )
Amaç
Bu ders öğrencilere; toprak kavramı, toprağı oluşturan faktörler, toprak profili, toprak çeşitleri ile bitkilerin gelişim periyotları boyunca gereksinim gösterdikleri besin maddelerini tanıtmak, yarayışlılığını etkileyen etmenler ile besin maddelerinin bitkiye ve toprağa veriliş şekil, miktar ve yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
Ders İçeriği
Toprağın Tanımı, Toprağın İnorganik Ve Organik Yapı Maddeleri, Toprak Oluşumunda Aşınma, Ayrışma Ve Birleşme Olayları, Fiziksel Ayrışma Olayları, Topraklara Karakter Kazandıran Etmenler, Mineral Toprakların Fiziksel Özellikleri, Toprakların Sınıflandırılması, Bitki Besin Maddelerinin Bitki Üzerindeki İşlevleri, Bitkilerde Büyümeyi Kontrol Eden Faktörler ve Bitki Besin Elementlerinin Önemi, Bitkilerde Besin Noksalığı Belirtileri, Gübre ve Gübreleme, Gübrelerin Sınıflandırılması
Ders Veren
Gülçin AKGÖREN PALABIYIK
Hafta
Konu
1
Genel olarak dersin amacı, tanımı ve kapsamı hakkında bilgilendirme yapılması ve tanışma
2
Toprağın Tanımı, Toprağın İnorganik ve Organik Yapı Maddeleri
3
Toprak Suyu ve Toprak Havası, Toprak Ana Maddesi
4
Toprak Oluşumunda Aşınma, Ayrışma ve Birleşme Olayları, Fiziksel Ayrışma Olayları, Kimyasal Ayrışma Olayları ve Biyolojik Etmenler
5
Topraklara Karakter Kazandıran Etmenler, Toprak Profili, Toprak Horizonları, Toprak Reaksiyonu (pH)
6
Mineral Toprakların Fiziksel Özellikleri, Toprakların Sınıflandırılması
7
Ara sınav
8
Bitki beslemede gereksinim duyulan elementler: Bitki besleme alanında günümüze değin yapılan çalışmalar, besin elementlerinin bitkideki genel işlevlerinin anlatılması
9
Mutlak gerekli besin elementlerinin ve Bitki Besin Elementlerinin Alınım Formlarının anlatılması
10
Azot, Fosfor, Potasyum, Kalsiyum, Magnezyum, Kükürt ve Demir’in anlatılması
11
Mangan, Bor, Çinko ve Bakır’ın Molibden, Klor, Sodyum anlatılması
12
Kobalt, Vanadyum, Silisyum, diğer elementlerin anlatılması, Gübre ve gübrelemenin tanımı
13
Gübre çeşitlerinin tanıtılması ve Gübreleme Yöntemleri
14
Final Sınavı
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Seminer
1
15
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
3
15
Ara Sınav 1
5
1
Final
8
1
Ödev (Sunum)
3
1
Ders İş Yükü:
76
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
2,98
Program Çıktıları
1
Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, modelleme gibi yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini, bitkisel ve yapısal materyalleri seçebilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisine sahip olmak
2
Peyzaj ve süs bitkileri ile ilgili temel bilgilere sahip olarak iç ve dış mekan süs bitkilerini tanıyan ve yetiştirme tekniklerine hâkim olup, peyzajda kullanabilmek
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri toplayabilen, yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen, analiz edebilen, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek
4
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan güncel teknikleri, bitkisel üretimde kullanılan araçları, süs bitkilerinin üretim ve pazarlanma yöntemlerini kullanabilmek
5
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilmek
6
Sektördeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak
7
Peyzajda arazinin düzenlenmesi, yapısal materyalin estetiği ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi, park ve bahçe düzenleme projelerinin araziye uygulamasını yapabilecek beceriye sahip olmak
8
Çevreye uygun süs bitkilerini seçmek, bunların mevsime göre ekimi, gübrelenmesi, budanması, sulanması gibi işlerin planlanması ve yürütülmesinde peyzaj mimarına yardımcı olabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak
9
Kendi dilinde yazılı ve sözlü sunum yapma yeteneği ve alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına ve işverene anlatabilme becerisine sahip olmak
10
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilen, takımlarda sorumluluk alabilen ya da bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmış, bağımsız çalışma ve inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olmak
11
Yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak
12
Mesleki ve etik sorumluluklarını kavrayarak diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilmek
13
Peyzaj çalışmalarında uygulamalara ilişkin teorik bilgilere sahip olmakla birlikte bu konuda analiz yapabilen ve sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisine de sahip olmak
14
Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip ve mesleki teknolojik gelişmeleri izleyebilmek
15
Doğa ve çevre koruma bilincine sahip olmak
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Gübrelemenin temel ilkelerini, gübre kullanımını gerektiren nedenleri açıklaması beklenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bitki gelişimini dolayısıyla verimi etkileyen etmenleri bilmesi beklenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın taşıması gereken özellikleri bilir ve çözüm önerileri getirmesi beklenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Toprakların sınıflandırılması ve Türkiye toprakları hakkında bilgi sahibi olması beklenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Toprak oluşumunda aşınma, ayrışma ve birleşme olaylarının nasıl gerçekleştiğini kavranması beklenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/446387