PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Doğa Koruma ve Milli Parklar
PYZ115
1
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği -
Ön Lisans
(Yüz yüze , Grup çalışması)
Amaç
Bu dersin amacı, doğa koruma ile ilgili temel kavramları vermek ve öğrencilerin korumanın önemi konusunda bilinçlenmelerini öncelikle sağlamaktır. Diğer yandan Türkiye'de korunan alanların gelişimini inceleyerek doğal ve kültürel çevre ile olan etkileşimini ortaya koymak ve koruma politikası konularında onları bilgilendirmek hedeflenmektedir. Bütün bunların yanında diğer bir amaç ise korunan alanların planlanması kapsamında metodolojik yaklaşımlar verilerek koruma önlemleri konusunda yapılması gerekenler anlatılacaktır.
Ders İçeriği
Dersle ilgili genel bilgiler, Dünya yaşam dokusu boyutları Doğa koruma ve ilgili kavramların tanımı Doğa koruma kapsamında tür ve habitat korumasının önemi Türkiye'de biyolojik çeşitlilik ile doğa korumanın tarihçesi Türkiye'de doğa koruma çalışmaları ve milli parklar Doğa koruma gerekçeleri ve korunan alanların sınıflandırılması Korunan alanları sınıflandırma kriterleri Delfi tekniği ve milli park olabilirlik metodu-alan çalışması (Altındere Milli Parkı/Trabzon) Korunan alanların planlanması Korunan alanları planlama ve yönetmede yeni yaklaşımlar Türkiye'deki korunan alanlar (milli parklar, doğa parkları, doğa anıtı, doğa rezervleri ve özel koruma alanları ile diğer koruma alanları) Uluslararası sözleşmeler kapsamında korunan alanlar, Doğa koruma organizasyonları ve hükümet dışı kuruluşlar Korunan alanlarla ilgili sorunlar
Hafta
Konu
1
Ders ile ilgili genel bilgiler ve Dünya yaşam dokusu
2
Doğa Korumanın Tanımı ve İlgili Kavramlar, Doğa Korumanın Önemi, Tür ve Habitat Korunmasının Önemi
3
Ülkemizdeki Biyolojik Çeşitlilik ve Doğa Korumanın Tarihsel Gelişimi
4
Türkiye'de Doğa Koruma ve Milli Park Alanları
5
Doğa Koruma Gerekçeleri, Korunan Alanların Sınıflandırıılması
6
Korunan Alanları Sınıflandırma Kriterleri
7
Korunan Alanlar ve Planlama İlkeleri
8
Korunan Alanların Yönetimi ve Planlanmasında Yeni Yöntem Modeli-Ara sınav
10
Ülkemizde Ulusal Parklar ve Uygulama, Doğa Parkları, Doğa Anıtları, Doğayı Koruma Alanları ve Özel Çevre Koruma Bölgeleri
11
Diğer Korunan Alanlar/Uluslararası Sözleşmeler Kapsamında Korunan Alan Statüleri
12
Resmi Doğa Koruma Örgütleri ve Hükümet Dışı Kuruluşlar (Sivil Toplum Kuruluşları)
13
Bir Yerin Milli Park Olabilirliliğinin Saptanması İçin Geliştirilen Bir Yöntem-Arazi Çalışması (Altındere Vadisi Milli Parkı-Delphi Tekniği
14
Ülkemizde Koruma Alan Statüleri Ülkemizde Koruma Alanları ile İlgili Sorunlar-Final sınavı
Program Çıktıları
1
Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, modelleme gibi yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini, bitkisel ve yapısal materyalleri seçebilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisine sahip olmak
2
Peyzaj ve süs bitkileri ile ilgili temel bilgilere sahip olarak iç ve dış mekan süs bitkilerini tanıyan ve yetiştirme tekniklerine hâkim olup, peyzajda kullanabilmek
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri toplayabilen, yorumlayabilen ve değerlendirebilen, sorunları tanımlayabilen, analiz edebilen, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek
4
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan güncel teknikleri, bitkisel üretimde kullanılan araçları, süs bitkilerinin üretim ve pazarlanma yöntemlerini kullanabilmek
5
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilmek
6
Sektördeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak
7
Peyzajda arazinin düzenlenmesi, yapısal materyalin estetiği ve uygulama yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi, park ve bahçe düzenleme projelerinin araziye uygulamasını yapabilecek beceriye sahip olmak
8
Çevreye uygun süs bitkilerini seçmek, bunların mevsime göre ekimi, gübrelenmesi, budanması, sulanması gibi işlerin planlanması ve yürütülmesinde peyzaj mimarına yardımcı olabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak
9
Kendi dilinde yazılı ve sözlü sunum yapma yeteneği ve alanı ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına ve işverene anlatabilme becerisine sahip olmak
10
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilen, takımlarda sorumluluk alabilen ya da bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmış, bağımsız çalışma ve inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olmak
11
Yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahip olmak
12
Mesleki ve etik sorumluluklarını kavrayarak diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilmek
13
Peyzaj çalışmalarında uygulamalara ilişkin teorik bilgilere sahip olmakla birlikte bu konuda analiz yapabilen ve sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisine de sahip olmak
14
Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip ve mesleki teknolojik gelişmeleri izleyebilmek
15
Doğa ve çevre koruma bilincine sahip olmak
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Milli Park,Tabiat Parkı ve Özel Çevre Koruma Alanı gibi Özel Statüde Korunan Alanların güncel sorunlarını öğrenir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Koruma alanlarının çevresel önemini kavrar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Koruma önlemlerini ve ideal bir koruma yönetiminin nasıl olması gerektiğini öğrenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Koruma alanlarının toplumsal önemini kavrar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Resmi statü ile korunan alanların nereler olduğunu ve bu alanlar üzerindeki biyolojik çeşitlilik durumlarını öğrenir
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/446427