PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
AŞÇILIK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Baharat ve Kahve Kültürü
AŞÇ222
1
2 + 1
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Aşçılık -
Ön Lisans
(Yüz yüze)
Amaç
Dersin amacı öğrencilerinin aşağıda yer alan kazanımlara sahip olmasıdır. 1. Baharatın birbiriyle uyumlu ve doğru kullanımını açıklar. 2. Yeni tekniklerle kahve hazırlama hususunda fikir yürütür. 3. Kahve ve baharat hakkında ilgili terminolojiyi kullanır.
Ders İçeriği
Bu ders kapsamında; kültür tanımı ve özellikleri; baharat ve ıtırlı bitkiler; ilk çağda baharat; orta çağda baharat; Osmanlı döneminde baharat; baharatın kullanım alanları ve birbirleriyle uyumu; kahvenin keşfi; Afrika ve ön Asya?da kahve kullanımı ve kültürel etkisi; Avrupa?da kahve kullanımı ve kültürel etkisi; kahve yetiştirilen bölgeler ve yetiştirildiği bölgelere göre kahve; kahve kültüründe kullanılan araç-gereçler; dünyada kahvenin yapılış biçimleri gibi konular ele alınmaktadır.
Ders Veren
Ahmet KARAGÖZ
Hafta
Konu
1
Kültür tanımı ve özellikleri
2
Baharat ve ıtırlı bitkiler
2
Baharat ve ıtırlı bitkiler - I
3
Baharat ve ıtırlı bitkiler - II
4
İlk çağda baharat
5
Orta çağda baharat
6
Osmanlı döneminde baharat
7
Baharatın kullanım alanları ve birbirleriyle uyumu
8
Kahvenin keşfi
9
Afrika ve Ön Asya'da kahve kullanımı ve kültürel etkisi
10
Avrupa'da kahve kullanımı ve kültürel etkisi
11
Kahve yetiştirilen bölgeler ve yetiştirildiği bölgelere göre kahve
12
Kahve kültüründe kullanılan araç-gereçler
13
Dünya'da kahvenin yapılış biçimleri
14
Dünya'da kahvenin yapılış biçimleri - I
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Laboratuar
2
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
1
14
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
4
14
Ara Sınav 1
4
1
Final
4
1
Ders İş Yükü:
106
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
4,16
Program Çıktıları
1
Aşçılık ile ilgili temel, güncel bilgiye ve pratiğe sahip olur, mesleğinde bu bilgi ve pratiği kullanır.
2
Mesleği ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği, çevre ve atık yönetimi, standart ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3
Aşçılık mesleğinde ve gastronomi alanında yeni trendleri, güncel bilgileri ve uygulamaları takip eder, bunları pratikte uygular.
4
Aşçılık ve yiyecek içecek alanında mevcut olan teknoloji, otomasyon, bilişim teknolojilerini etkin kullanır.
5
Aşçılık mesleğinde ve yiyecek içecek sektöründe var olan ve potansiyel problemler ile konuları analitik ve eleştirel olarak değerlendirme ve çözme becerisine sahiptir.
6
Düşüncelerini bilgi ve beceri düzeyinde, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkili bir biçimde sunabilir ve anlaşılır bir biçimde ifade edebilir.
7
Aşçılık kariyerinde karşılaşabileceği sorunları çözmek ve potansiyel sorunlara önlem almak için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8
Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
10
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11
Aşçılık mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve mutfakta kullanılan temel araç ve gereçleri tanımlar.
12
Mutfakta kullanılan yiyecek ve içecek gruplarını sınıflandırarak menü planlaması yapar ve bu doğrultuda standart yiyecek ve içecek reçetelerini hazırlar.
13
Doğrama ve pişirme tekniklerini kullanarak yemeklerin ön hazırlığı, pişirilmesi, süsleme, dekor ve sunumunu yapar.
14
Mutfakta; hiyerarşik yapıyı, hijyen uygulamalarını ve atık azaltımını örneklendirir.
15
Turizm ile ilgili birçok konu hakkında bilgi sahibi olur. Ülkemizde ve dünyada gerçekleştirilen turizm hareketleri hakkında pazarlama, coğrafya, davranış ve etik gibi konularda bilgi sahibidir.
16
Gıda türleri, hijyeni, teknolojisi ve muhafazası hakkında detaylı bilgi sahibi olur. Beslenme ve gıda ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Baharatın birbiriyle uyumlu ve doğru kullanımını açıklar.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Yeni tekniklerle kahve hazırlama hususunda fikir yürütür.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Kahve ve baharat hakkında ilgili terminolojiyi kullanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/448618