PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
MESLEK YÜKSEKOKULU
AŞÇILIK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Sürdürülebilir Gastronomi
AŞÇ264
4
3 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Aşçılık -
Ön Lisans
(Örgün, yüz yüze, teorik)
Amaç
Dersin amacı sürdürülebilirliğin önemini, gastronomi ve sürdürülebilirlik ilişkisini, sürdürülebilir beslenme modellerini, sürdürülebilir gıda sistemlerini açıklamaktır.
Ders İçeriği
Bu ders sürdürülebilirlik, gastronomi ilişkisi, sürdürülebilir beslenme modelleri, gıda üretim sistemlerinin çevre ve insan sağlığı üzerindeki etkileri, sürdürülebilirlik ve gastronomi turizmi, gıda israfı ve yeni nesil alternatif gıdalar üzerine içeriğe sahiptir.
Hafta
Konu
1
Sürdürülebilirlik kavramı, gelişimi ve tanımları
2
Gıda üretim sistemleri ve küresel sağlık sorunları
3
Gıda üretim sistemlerinin çevreye etkileri
4
Besin üretiminde ayak izi sistemi
5
Sürdürülebilir besin üretim sistemleri
6
Sürdürülebilir besin üretim sistemleri
7
Sürdürülebilir beslenme ve sürdürülebilir gastronomi
8
Ara Sınav
9
Sürdürülebilir beslenme modelleri I
10
Sürdürülebilir beslenme modelleri II
11
Yöresel mutfaklar ile gastronomi sürdürülebilirliğinin ilişkisi
12
Besin israfı, kayıpları ve atıkları
13
Sürdürülebilir gastronomi turizmi
14
Eko gastronomi ve sürdürülebilirlik
15
Alternatif gıdalar
Program Çıktıları
1
Aşçılık ile ilgili temel, güncel bilgiye ve pratiğe sahip olur, mesleğinde bu bilgi ve pratiği kullanır.
2
Mesleği ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği, çevre ve atık yönetimi, standart ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
3
Aşçılık mesleğinde ve gastronomi alanında yeni trendleri, güncel bilgileri ve uygulamaları takip eder, bunları pratikte uygular.
4
Aşçılık ve yiyecek içecek alanında mevcut olan teknoloji, otomasyon, bilişim teknolojilerini etkin kullanır.
5
Aşçılık mesleğinde ve yiyecek içecek sektöründe var olan ve potansiyel problemler ile konuları analitik ve eleştirel olarak değerlendirme ve çözme becerisine sahiptir.
6
Düşüncelerini bilgi ve beceri düzeyinde, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkili bir biçimde sunabilir ve anlaşılır bir biçimde ifade edebilir.
7
Aşçılık kariyerinde karşılaşabileceği sorunları çözmek ve potansiyel sorunlara önlem almak için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8
Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir
10
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11
Aşçılık mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve mutfakta kullanılan temel araç ve gereçleri tanımlar.
12
Mutfakta kullanılan yiyecek ve içecek gruplarını sınıflandırarak menü planlaması yapar ve bu doğrultuda standart yiyecek ve içecek reçetelerini hazırlar.
13
Doğrama ve pişirme tekniklerini kullanarak yemeklerin ön hazırlığı, pişirilmesi, süsleme, dekor ve sunumunu yapar.
14
Mutfakta; hiyerarşik yapıyı, hijyen uygulamalarını ve atık azaltımını örneklendirir.
15
Turizm ile ilgili birçok konu hakkında bilgi sahibi olur. Ülkemizde ve dünyada gerçekleştirilen turizm hareketleri hakkında pazarlama, coğrafya, davranış ve etik gibi konularda bilgi sahibidir.
16
Gıda türleri, hijyeni, teknolojisi ve muhafazası hakkında detaylı bilgi sahibi olur. Beslenme ve gıda ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
PÇ 16
Sürdürülebilirlik kavramını açıklar.
4
2
5
2
4
1
3
3
1
1
1
1
1
3
3
1
Sürdürülebilirlikte gastronominin yeri ve önemini açıklar.
5
4
5
2
5
1
3
4
1
1
2
2
1
4
3
3
Sürdürülebilir beslenme modellerini açıklar.
5
4
5
2
5
1
3
3
1
1
1
5
1
4
1
5
Sürdürülebilir gıda üretim sistemlerini açıklar.
3
3
4
3
4
1
2
3
1
1
1
5
1
4
1
5
Sürdürülebilir gastronomi kapsamına uygun planlama ve uygulama yapar.
3
3
5
1
3
1
5
3
1
1
1
3
1
2
1
2
Ortalama Değer
4
3,2
4,8
2
4,2
1
3,2
3,2
1
1
1,2
3,2
1
3,4
1,8
3,2
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/448759