Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Programlanabilir Denetleyiciler | ELO206 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRONİK HABERLEŞME TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Tufan Volkan KÜÇÜK |
Ders Veren | |
Amaç |
Otomasyon sistemlerinde meydan gelen gelişmelere paralel olarak; programlanabilir mantık denetleyicilerinin (PLC) yapısını tanıyabilme, çalışma prensibini kavrayabilme, programlama ilkelerini uygulayabilme, endüstri tesislerin çalışma prensibine uygun çözüm ve tasarımları yapabilme becerisi kazandırmak. |
Ders İçeriği |
PLC`lerin tarihsel gelişimi, üstünlükleri, avantajları, diğer kontrol sistemleri ile karşılaştırılması, PLC ailesi. PLC`lerin yapısı, çalışma ilkesi, programlama yöntemleri, giriş / çıkış / genişleme birimleri. Temel logic komutları, sayı sistemleri, klasik kumanda sistemlerinin hatırlatılması ve eksikliklerinin giderilmesi. PLC programlama yöntemleri; merdiven diyagramı, komut listesi, fonksiyon şeması. PLC programları arasında dönüşümlerin gerçekleştirilmesi, temel programlama esasları. Klasik (role / kontaktör ) kumanda sistemlerinin, PLC programlarına dönüştürülmesi. |
Ders Kaynakları |
PLC ile Endüstriyel Otomasyon
|
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 13 | 13 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 13 | 26 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 10 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 13 | 13 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 13 | 26 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | PLC cihazlarının genel tanıtımı, çevre birimleri ve programlama yazılımının anlatılması | |
1 | Lojik ifadeler ve otomasyon cihazları | Benzetim Sözlü |
2 | Programlama dilleri, Ladder diagramları, STL ve FBD | |
2 | Programlanabilir cihazın yapısı | |
3 | Program ve komut kavramları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
3 | PLC'lerde Bellek yapısı ve adresleme | |
4 | Programlama editörleri | Benzetim Laboratuar Sözlü |
5 | Temel lojik anahtarlama komutları | |
5 | Zaman röleleri | |
9 | Sayıcılar | |
8 | Temel kumanda uygulamaları | |
7 | Zamanlayıcılar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
8 | Ara Sınav | Benzetim Laboratuar Sözlü |
9 | Sayıcılar | |
10 | Karşılaştırma komutları | |
11 | Alt programlar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
12 | Aritmetik işlem komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
13 | Gerçek zaman komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
14 | Endüstriyel Uygulamalar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |