Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Güç Elektroniği | ELE205 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Metehan ÖNAL |
Ders Veren | Doç. Dr. Adem KOÇYİĞİT |
Amaç |
Yarı iletken anahtarlama elemanlarını seçmek. Doğrultucu devreleri kurmak. Faz kontrollü sistemlerini tanımak. |
Ders İçeriği |
Yarı iletken anahtarlama elemanları; Güç Diyotları, Güç Transistörleri, Güç MOSFET, IGBT, Thyristor karakteristiği ve iletim-kesim durumları. Bir Fazlı Kontrolsüz Doğrultucu Devreleri. Bir Fazlı Kontrollü Doğrultucu Devreleri. Üç Fazlı Kontrolsüz Doğrultucu Devreleri. Bir Fazlı ve Üç Fazlı Kontrollü Doğrultucu Devreleri. Frekans Dönüştürücüler. |
Ders Kaynakları |
MEGEP Güç elektroniği
endüstriyel elektronik "ismail ihtiyar" Güç Elektroniği, Prof.Dr. HACI BODUR GÜÇ ELEKTRONİĞİ, Doç.Dr. OSMAN GÜRDAL E. Arslan SÜLÜN, Muzaffer ASLAN, Elektronik Devre Uygulamaları, (2002) Prof. Dr. Remzi GÜLGÜN, Güç Elektroniğine Giriş, Yıldız Üniversitesi Yayınları Harun Bayram, Elektronik, Zafer Matbaası (1998) Güç Elektroniği Seminer Notları, TMMOB Yayınları (1989) Nurettin Abut, Güç Elektroniği, KOÜ Yayınları No:43 (2001) U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) S. Çavuş, Güç Elektroniği ,SAU, (2004) U. Arifoglu, Güç Elektroniği Uygulamaları ,ITU, (1999) E. Arslan SÜLÜN, Muzaffer ASLAN, Elektronik Devre Uygulamaları, (2002) Prof. Dr. Remzi GÜLGÜN, Güç Elektroniğine Giriş, Yıldız Üniversitesi Yayınları Harun Bayram, Elektronik, Zafer Matbaası (1998) Güç Elektroniği Seminer Notları, TMMOB Yayınları (1989) Nurettin Abut, Güç Elektroniği, KOÜ Yayınları No:43 (2001) U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) S. Çavuş, Güç Elektroniği ,SAU, (2004) U. Arifoglu, Güç Elektroniği Uygulamaları ,ITU, (1999) MEGEP Güç elektroniği endüstriyel elektronik "ismail ihtiyar" Güç Elektroniği, Prof.Dr. HACI BODUR GÜÇ ELEKTRONİĞİ, Doç.Dr. OSMAN GÜRDAL E. Arslan SÜLÜN, Muzaffer ASLAN, Elektronik Devre Uygulamaları, (2002) Prof. Dr. Remzi GÜLGÜN, Güç Elektroniğine Giriş, Yıldız Üniversitesi Yayınları Harun Bayram, Elektronik, Zafer Matbaası (1998) Güç Elektroniği Seminer Notları, TMMOB Yayınları (1989) Nurettin Abut, Güç Elektroniği, KOÜ Yayınları No:43 (2001) U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) S. Çavuş, Güç Elektroniği ,SAU, (2004) U. Arifoglu, Güç Elektroniği Uygulamaları ,ITU, (1999) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 25 | 1 | 25 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yari iletkenliğini tanıyabilme | Sözlü |
2 | Tristörler 1. Yapısı 2. Transistör Eşdeğeri 3. Çalışma Karakteristikleri 4. Tristörlerin Özelliklerini Katalogdan bulmak | Laboratuar Sözlü |
3 | Tristör tetikleme devreleri 1. Potansiyometreli Devre 2. Kondansatörlü Devre 3. UJT Devre | Laboratuar Sözlü |
4 | Diyak ve triyak 1. Diyaklar 1.1. Yapısı 1.2. Çalışması 1.3. Kullanıldığı yerler 2. Triyaklar 2.1. Yapısı 2.2. Çalışma bölgeleri 2.3. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
4 | Diyak ve triyak 1. Diyaklar 1.1. Yapısı 1.2. Çalışması 1.3. Kullanıldığı yerler 2. Triyaklar 2.1. Yapısı 2.2. Çalışma bölgeleri 2.3. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
6 | Güç Mosfetleri 1. Yapısı 2. Çalışma prensipleri 3. Akım gerilim karakteristikleri 4. Anahtarlama karakteristikleri 5. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
8 | Bir fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
8 | Bir fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
9 | Üç fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
10 | Gerilim Beslemeli Eviriciler 1. Kullanım amaçları 2. Kullanım yerleri 3. Çıkış geriliminin hesabı 4. Temel harmonik bileşeni 5. Bir fazlı gerilim beslemeli evirici 6. Bir fazlı köprü evirici 7. Üç fazlı köprü evirici | Laboratuar Sözlü |
11 | Frekans dönüştürücülerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme ve işleyişinin kavranması | Laboratuar Sözlü |
12 | Akım beslemeli eviriciler 1. Bir fazlı akım beslemeli evirici 2. Üç fazlı akım beslemeli evirici | |
13 | Doğrudan frekans dönüştürücüleri 1. Kullanım amacı 2. Temel çalışma prensibi 3. Çıkış frekansının hesabı 4. Devre yapısı 5. Devre çeşitleri | Ders Laboratuar Sözlü |
14 | DC ara devreli frekans dönüştürücüleri 1. Devre yapısı 2. Devre çeşitleri 3. Kontrol yöntemleri | Ders Laboratuar Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Doğrultma devrelerini kurabilir | |||
Yarı iletken anahtarlama elemanları özelliklerini kavrayabilir. | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | |
Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | |
Yarı iletken anahtarlama elemanlarını seçebilir. | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | |
Kontrollü yada kontrolsüz doğrulma devresi tasarlayabilir. | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doğrultma devrelerini kurabilir | 2 | 4 | 5 | 2 | - | - | - | - | - | 3 | 5 |
Yarı iletken anahtarlama elemanları özelliklerini kavrayabilir. | 2 | 4 | 5 | 1 | - | - | 3 | - | - | - | 2 |
Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme | 4 | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | - | 3 |
Yarı iletken anahtarlama elemanlarını seçebilir. | 3 | 4 | 5 | 2 | - | - | - | - | - | - | 4 |
Kontrollü yada kontrolsüz doğrulma devresi tasarlayabilir. | 4 | 4 | 5 | 3 | - | - | - | - | - | 3 | 4 |