Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Güç Elektroniği | ELO205 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | KONTROL VE OTOMASYON TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Metehan ÖNAL |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Eralp ŞENER |
Amaç |
Güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yari iletkenlerini tanıyabilme. Doğrultma devreleri, kıyıcı devreleri, dönüştürücü devreleri, invertor devreleri , frekans çevirici devrelerinin çalışmasını ve kullanılışının kavranmasının sağlanması |
Ders İçeriği |
Güç elektroniği ile ilgili temel kavramların ve güç yarı iletkenlerin öğretilmesi, güç elektroniği devrelerinin çalışma karakteristiklerinin kavranabilmesi |
Ders Kaynakları |
E. Arslan SÜLÜN, Muzaffer ASLAN, Elektronik Devre Uygulamaları, (2002) Prof. Dr. Remzi GÜLGÜN, Güç Elektroniğine Giriş, Yıldız Üniversitesi Yayınları Harun Bayram, Elektronik, Zafer Matbaası (1998) Güç Elektroniği Seminer Notları, TMMOB Yayınları (1989) Nurettin Abut, Güç Elektroniği, KOÜ Yayınları No:43 (2001)
U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) S. Çavuş, Güç Elektroniği ,SAU, (2004) U. Arifoglu, Güç Elektroniği Uygulamaları ,ITU, (1999) MEGEP Güç elektroniği endüstriyel elektronik "ismail ihtiyar" Güç Elektroniği, Prof.Dr. HACI BODUR GÜÇ ELEKTRONİĞİ, Doç.Dr. OSMAN GÜRDAL E. Arslan SÜLÜN, Muzaffer ASLAN, Elektronik Devre Uygulamaları, (2002) Prof. Dr. Remzi GÜLGÜN, Güç Elektroniğine Giriş, Yıldız Üniversitesi Yayınları Harun Bayram, Elektronik, Zafer Matbaası (1998) Güç Elektroniği Seminer Notları, TMMOB Yayınları (1989) Nurettin Abut, Güç Elektroniği, KOÜ Yayınları No:43 (2001) U. Arifoglu, Güç Elektroniği ,ITU, (1999) S. Çavuş, Güç Elektroniği ,SAU, (2004) U. Arifoglu, Güç Elektroniği Uygulamaları ,ITU, (1999) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2006 - 2007 2007 - 2008 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 3 | 10 | 30 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 11 | 22 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 10 | 30 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,04 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Güç elektroniği ile ilgili temel kavramlar ve güç yari iletkenliğini tanıyabilme | |
2 | Tristörler 1. Yapısı 2. Transistör Eşdeğeri 3. Çalışma Karakteristikleri 4. Tristörlerin Özelliklerini Katalogdan bulmak | Laboratuar Sözlü |
3 | Tristör tetikleme devreleri 1. Potansiyometreli Devre 2. Kondansatörlü Devre 3. UJT Devre | Laboratuar Sözlü |
4 | Diyak ve triyak 1. Diyaklar 1.1. Yapısı 1.2. Çalışması 1.3. Kullanıldığı yerler 2. Triyaklar 2.1. Yapısı 2.2. Çalışma bölgeleri 2.3. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
4 | Diyak ve triyak 1. Diyaklar 1.1. Yapısı 1.2. Çalışması 1.3. Kullanıldığı yerler 2. Triyaklar 2.1. Yapısı 2.2. Çalışma bölgeleri 2.3. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
6 | Güç Mosfetleri 1. Yapısı 2. Çalışma prensipleri 3. Akım gerilim karakteristikleri 4. Anahtarlama karakteristikleri 5. Kullanıldığı yerler | Laboratuar Sözlü |
8 | Bir fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
8 | Bir fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
9 | Üç fazli kontrolsüz doğrultucu devreleri 1. Kullanım Amaçları 2. Temel Prensipleri 3. Ortalama Akım Ve Gerilim Hesabı 4. Yarım Dalga Doğrultucu Devreler 5. Tam Dalga Doğrultucu Devreleri | Laboratuar Sözlü |
10 | Gerilim Beslemeli Eviriciler 1. Kullanım amaçları 2. Kullanım yerleri 3. Çıkış geriliminin hesabı 4. Temel harmonik bileşeni 5. Bir fazlı gerilim beslemeli evirici 6. Bir fazlı köprü evirici 7. Üç fazlı köprü evirici | Laboratuar Sözlü |
11 | Frekans dönüştürücülerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme ve işleyişinin kavranması | |
12 | Akım beslemeli eviriciler 1. Bir fazlı akım beslemeli evirici 2. Üç fazlı akım beslemeli evirici | |
13 | Doğrudan frekans dönüştürücüleri 1. Kullanım amacı 2. Temel çalışma prensibi 3. Çıkış frekansının hesabı 4. Devre yapısı 5. Devre çeşitleri | Ders Laboratuar Sözlü |
14 | DC ara devreli frekans dönüştürücüleri 1. Devre yapısı 2. Devre çeşitleri 3. Kontrol yöntemleri | Ders Laboratuar Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yarı iletken anahtarlama elemanları özelliklerini kavrayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Ders | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Doğrultma devrelerini kurabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Yarı iletken anahtarlama elemanlarını seçebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Kontrollü yada kontrolsüz doğrulma devresi tasarlayabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yarı iletken anahtarlama elemanları özelliklerini kavrayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Doğrultma devrelerinin çalışma karakteristiklerini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Doğrultma devrelerini kurabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Yarı iletken anahtarlama elemanlarını seçebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kontrollü yada kontrolsüz doğrulma devresi tasarlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |