| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Elektrik Makineleri ve Kumanda | ENO101 | 1 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | KONTROL VE OTOMASYON TEKNOLOJİSİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze ve uygulamalı olarak verilmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Alper UYGUN (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Alper UYGUN |
| Amaç |
Dersin amacı Klasik Kumanda Devrelerinin Oluşturulması ve Çalıştırılması ile Şemalarının Çizilmesi ve Okunmasının Sağlanmasıdır. |
| Ders İçeriği |
Kumanda giriş elemanlarını ve sembollerini tanıyabilme, bağlantısını ve seçimini yapabilme. Kumanda çıkış elemanlarını ve sembollerini tanıyabilme, bağlantısını ve seçimini yapabilme . Elektrik motorlarını elektriki ve mekaniki nedenlerden dolayı yanmaktan koruyan koruma rölelerini tanıyabilme, bağlantılarını yapabilme. Elektrik motorlarını devreye alma, devir yönü ve hızı değiştirme, yavaşlatma ve frenleme uygulamalarını yapabilme. |
| Ders Kaynakları |
Elektromekanik Kumanda Sistemleri, Abdullah Görkem.
Elektrik Kumanda Devreleri, Ramazan Bayındır İlhami Çolak, Seçkin Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Ödev 1 | 25 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 14 | 2 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 4 | 1 | 4 |
| Uygulama 2 | Uygulama 2 | 4 | 1 | 4 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 4 | 1 | 4 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kontrol ve kumanda genel prensipleri | |
| 2 | Kontrol ve kumanda devre çizim kuralları , semboller, standartlar. | |
| 3 | Kumanda Elemanları ,Koruma Röleleri. | |
| 4 | Üç Fazlı Asenkron Motorları Kesik ve Sürekli Çalıştırma. | |
| 5 | Üç Fazlı Asenkron Motorları İki Farklı Yerden (Uzaktan) Çalıştırma. | |
| 6 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | |
| 7 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Dirençle Yol Verme Rotoru Sargılı Asenkron Motorlara Yol Verme | |
| 8 | Ara Sınav-Üç Fazlı Asenkron Motorlara Reaktansla ve Oto Trafosuyla Yol Verme. | |
| 9 | Üç Fazlı Asenkron Motorlara Yıldız Üçgen Yol Verme | |
| 10 | Üç Fazlı Asenkron Motorlarda Frenleme | |
| 11 | Çift devirli motorlarda kontrol | |
| 12 | Bir Fazlı Asenkron Motor Kumanda Devreleri | |
| 13 | Bir Fazlı Asenkron Motorlarda Devir Yönü Değiştirme | |
| 14 | Doğru akım motorlarına uygulamaları |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Ulusal ve uluslararası sembol ve standartları ayırt eder ve uygular. | |||
| Elektrik motor koruma sistemlerini uygular. | |||
| Kumanda çıkış elemanlarını kullanır | |||
| Kumanda giriş elemanlarını kullanır. | |||
| Kumanda elemanlarının montajını yapar, üç fazlı asenkron motorları kesik, sürekli ve uzaktan çalıştırır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |