Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Vitaminler ve Metabolizmaları | GID146 | 1 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | GIDA TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Alper Kürşat DEMİRKAYA |
Ders Veren | |
Amaç |
Vitaminlerin önemi, Vitaminlerin kimyasal yapı ve özellikleri, Vitaminlerin metabolizmada ve biyokimyasal reaksiyonlarda önemi, gıdaların vitamin içerikleri, Vitaminlerin toksik etkileri, Vitaminlerin günlük gereksinimi (RDA) ve metabolizması, Vitamin eksikliği ile ilgili hastalıklar konularında öğrencilere bilgi kazandırılması |
Ders İçeriği |
İnsan beslenmesinde önemli olan yağda ve suda eriyen vitaminlerin kimyasal özellikleri, metabolizması, fizyolojik fonksiyonları, yetersizlik belirtileri ve toksisitesi, laboratuvar analiz yöntemleri, farklı yaş ve fizyolojik gruplara göre gereksinmeleri, diğer vitamin ve besin öğeleri ile etkileşimleri ve sağlık üzerine etkileri |
Ders Kaynakları |
Murray RK, Bender DA, Botham KM, Kennelly PJ, Rodwell VW, Weil PA. Harper Illustrated Biochemistry. 28 ed. McGraw Hill Companies, 2009.
Champe PC. Harvey RA. Lippincott's illustrated reviews: Biochemistry. JB Lippincott Co, Philadelphia. 1997. Gökalp HY, Nas S, Certel M. Biyokimya-I: "Temel Yapılar ve Kavramlar". Erzurum. 2002 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 10 | 30 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 5 | 1 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 10 | 20 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Vitaminlerin tanımı ve önemi. Vitaminlerin organizmadaki fonksiyonları | |
2 | Vitaminlerin sınıflandırılması suda çözünen vitaminler (C vitamini) | |
3 | Vitaminlerin sınıflandırılması suda çözünen vitaminler (B kompleks vitaminler: Tiyamin (Vitamin B1), Riboflavin (Vitamin B2)) | |
4 | Vitaminlerin sınıflandırılması suda çözünen vitaminler (B kompleks vitaminler: Niasin (Vitamin B3), Biyotin) | |
5 | Vitaminlerin sınıflandırılması suda çözünen vitaminler (B kompleks vitaminler: Pantotenik Asit, Folik asit) | |
6 | Vitaminlerin sınıflandırılması suda çözünen vitaminler (B kompleks vitaminler: Vitamin B12, Pridoksin (Vitamin B6)) | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Vitaminlerin sınıflandırılması yağda çözünen vitaminler (A vitamini; D vitamini) | |
9 | Vitaminlerin sınıflandırılması yağda çözünen vitaminler (E vitamini; K vitamini) | |
10 | Vitamin benzeri maddeler, özellikleri, etki mekanizmaları | |
11 | Gıdaların vitamin içerikleri | |
12 | Vitaminlerin günlük gereksinimi (RDA) ve metabolizması | |
13 | Vitaminlerin toksik etkileri | |
14 | Koenzim vitamin ilişkisi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Vitamin eksikliği ile ilgili hastalıkların mekanizması hakkında bilgi sahibi olma | |||
Vitaminlerin günlük gereksinimleri ve toksisiteleri hakkında bilgi sahibi olma | |||
Vitaminlerin metabolizmasını ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vitamin eksikliği ile ilgili hastalıkların mekanizması hakkında bilgi sahibi olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Vitaminlerin günlük gereksinimleri ve toksisiteleri hakkında bilgi sahibi olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Vitaminlerin metabolizmasını ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olma | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |