Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Boya Teknolojisi | KİM239 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | KİMYA TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasemin SAMAV |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Sahra DANDIL |
Amaç |
Boyamanın tanımı, boyarmaddelerin yapısı ve temel özellikleri, renk reçetelerinin hazırlanmasında dikkat edilecek faktörler ile ilgili genel bilgileri kavramak, lif yapısının ve proses şartlarının boyamaya etkisini incelemek ve liflerin boyanma proseslerini karşılaştırabilmektir. |
Ders İçeriği |
Boyamanın tanımı, boyarmaddelerin yapısı ve temel özellikleri, renk reçetelerinin hazırlanmasında dikkat edilecek faktörler ile ilgili bilgiler, Boyaların Sınıflandırılması: Çevre açısından sınıflandırma, Reçine türüne göre sınıflandırma, Film oluşturma süreçlerine göre sınıflandırma, Uygulama alanlarına göre sınıflandırma |
Ders Kaynakları |
Başer İnci, (1990) Boyarmadde Kimyası Marmara Üniversitesi Yayın No: 482
Tekstil Ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi Yayını Yayın No:10 Çoban Süleyman, (1999), Genel Tekstil Terbiyesi Ve Bitim İşlemleri İzmir E.Ü Ünal Bülent, (2005) Teknik Bilgiler Kılavuzu, Benar Kimya Sanayi. İnci Göl,(1989) Marmara üniversitesi Ders Notları Yurdakul, A., Atav, R., (2006), Boya-Baskı Esasları, Ege Üniversitesi Basımevi Tekstil Terbiyesi ve Makinaları , Prof. Dr. Işık Tarakçıoğlu, Ege üniversitesi yayınları, İzmir. Tekstil Kimyası ve Teknolojisi- Prof. Dr. İnci Başer Başer İnci, (1990) Boyarmadde Kimyası Marmara Üniversitesi Yayın No: 482 Tekstil Ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi Yayını Yayın No:10 Çoban Süleyman, (1999), Genel Tekstil Terbiyesi Ve Bitim İşlemleri İzmir E.Ü Ünal Bülent, (2005) Teknik Bilgiler Kılavuzu, Benar Kimya Sanayi. İnci Göl,(1989) Marmara üniversitesi Ders Notları Yurdakul, A., Atav, R., (2006), Boya-Baskı Esasları, Ege Üniversitesi Basımevi Tekstil Terbiyesi ve Makinaları , Prof. Dr. Işık Tarakçıoğlu, Ege üniversitesi yayınları, İzmir. Tekstil Kimyası ve Teknolojisi- Prof. Dr. İnci Başer |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | 15 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Boyarmaddenin yapısı ve özellikleri. | Ders |
2 | Boyarmadde sınıfları ve boyama mekanizması. | Beyin Fırtınası |
3 | Pamuklu mamüllerin boyanmasında boyama flottesinin hazırlanması için gerekli reçetelerin yazılması, hesaplanması ve boyama grafiklerinin oluşturulması. | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Boyama sonrası oluşacak hatalar ve bunların giderilmesi | |
6 | Boyama işleminin teknikte yapılışı. Uygulama yöntemleri. | Beyin Fırtınası |
6 | Boyama işleminin teknikte yapılışı. Uygulama yöntemleri. | Beyin Fırtınası |
6 | Boyama işleminin teknikte yapılışı. Uygulama yöntemleri. | Beyin Fırtınası |
9 | Sentetik elyafların (polyesterin, naylonun, orlonun) asit, reaktif, dispers, küp,bazik boyarmaddelerle boyanması. | Tartışmalı Ders |
9 | Sentetik elyafların (polyesterin, naylonun, orlonun) asit, reaktif, dispers, küp,bazik boyarmaddelerle boyanması. | Tartışmalı Ders |
10 | Viskon mamüllerinin boyama flottesinin hazırlanması için gerekli reçetelerin yazılması | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Boyama flottesinin hazırlanması için gerekli reçetelerin yazılması, hesaplanması ve boyama grafiklerinin oluşturulması | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | İpekli mamüllerin boyanmasında kullanılan boyarmaddeler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | İpekli mamüllerin boyama işlemleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | İpekli mamüllerin boyama işlemleri, oluşacak hatalar ve hataların giderilmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Selüloz liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Boyama adımlarını ve bu adımları etkileyen faktörleri öğrenir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Protein liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sentetik liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Selüloz liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Boyama adımlarını ve bu adımları etkileyen faktörleri öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Protein liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sentetik liflerini boyayan boyarmaddeler hakkında bilgi sahibi olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |