Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hareket Kontrol Sistemleri | OTO201 | 3 | 3 + 1 | 3,0 |
Birim Bölüm | OTOMOTİV TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ahmet MAVİ |
Ders Veren | Öğr. Gör. Ahmet MAVİ |
Amaç |
Taşıtları dinamik davranışlarını kontrol eden sistemleri ve hareket kontrol terminolojilerini kavrar |
Ders İçeriği |
Şasi ve Karoseri Tekniği: Şasi ve karoserinin temel görevleri, Şasi ölçme ve kontrol sistemleri ile şasi doğrultma kriterleri; Yön Kontrol ve Direksiyon Sistemleri: Kamber, Kaster, King pimi ve Dönüş açısı, Rot açıklığı, Ön düzen geometrisinin fiziksel esasları; Süspansiyon Sistemleri: Yaprak yay, Helisel yaylar, Amortisör; Fren Sistemleri: Merkez pompası, Vestinghouse, Kampanalı ve Diskli fren sistemleri, Motor freni, Şaft freni, El freni. |
Ders Kaynakları |
.Otomobil Şasisi Cilt I-II William H. Crause Çeviri İbrahim ANLAŞ
ALTIPARMAK Duran Şasi Ders Notları ANLAŞ İbrahim Şasi, MEB Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2006 - 2007 2005 - 2006 2004 - 2005 2007 - 2008 2003 - 2004 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Uygulama 1 | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 14 | 14 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,10 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Araçlarda şasi ve karoserinin temel görevleri ve önemi, Farklı şasi yapıları ve özellikleri | |
2 | Şasi ve karoserinin yük dağılımı ve denge mekanizmaları | |
3 | Serbest askı donanımları ve viraj denge çubuğu gibi diğer sistem elemanları | |
4 | Açısal ve boyutsal geometrik detayların taşıt yön kontrolü ile ilişkisi | |
5 | Kamber, kaster, king pimi ve dönüş açısı, Rot açıklığı ve kapalılığı | |
6 | Ön düzen geometrisinin fiziksel esasları, Direksiyon sistemi elemanları ve farklı uygulamalar | |
7 | Hidrolik direksiyon ve Elektro-mekanik, elektro-hidrolik direksiyon sistemleri | |
8 | Süspansiyon sistemlerinin taşıt dinamiğine etkileri, Yaprak yay ve helisel yayların yapısal özellikleri | |
10 | Amortisörün işlevi, çalışma esasları, çeşitleri, Farklı süspansiyon sistemleri Körüklü, hidrolik takviyeli sistemleri, Elektronik kontrollü süspansiyon sistemleri, çalışma esasları | |
10 | Amortisörün işlevi, çalışma esasları, çeşitleri, Farklı süspansiyon sistemleri Körüklü, hidrolik takviyeli sistemleri, Elektronik kontrollü süspansiyon sistemleri, çalışma esasları | |
11 | Sürtünme kavramasının, çeşitleri ve frenlemenin fiziksel esasları, Temel hidrolik-pnömatik terminolojisi | |
12 | Klasik fren sistemi, elemanları ve görevleri | |
13 | Kampanalı ve diskli fren sistemleri, Kilitlemesiz fren sistemleri, Motor freni, şaft freni | |
14 | El freni ve özellikleri, Fren sisteminde arıza arama, bulma, ayar yapma bilgi ve becerileri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Taşıt hareketini kontrol eden sistemlerin diğer sistemlerle ilişkisini anlamak | |||
Teorik bilgileri taşıt statiği ve dinamiği ile ilişkilendirilerek, uygulama çalışmalarıyla gerçeklilik ve anlaşılabilirliliğini kavrayabilme. | |||
taşıt hareketinde yol-taşıt, taşıt-sürücü etkileşimini kavrayabilme. | |||
Taşıtların dinamik davranışlarını kontrol eden sistemler ve hareket kontrol terminolojisini kavrayabilme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taşıt hareketini kontrol eden sistemlerin diğer sistemlerle ilişkisini anlamak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Teorik bilgileri taşıt statiği ve dinamiği ile ilişkilendirilerek, uygulama çalışmalarıyla gerçeklilik ve anlaşılabilirliliğini kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
taşıt hareketinde yol-taşıt, taşıt-sürücü etkileşimini kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Taşıtların dinamik davranışlarını kontrol eden sistemler ve hareket kontrol terminolojisini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |