Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Güç Aktarma Organları | OTO203 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | OTOMOTİV TEKNOLOJİSİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Fazıl AKGÜN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Fazıl AKGÜN |
Amaç |
Güç aktarma organlarının parçaları ve görevlerini öğrenmek. |
Ders İçeriği |
Kavrama ve Mekanik Vites Kutuları: 1.Kavrama/vites kutularının değişik yapıları, sistem ve elemanlarının görevleri, çalışma prensipleri, kapasiteleri, konstrüksiyon esasları, yapısal farklılıkları. 2. Kavrama kapasite hesabı, basit boyutlandırma hesabı, dişli oran ve hız hesapları ile vites kutusu performans karakteristikleri. 3. Kavrama/vites kutularının araç üzerinden komple indirilip bindirilmesi, bağlantılarının sökülüp takılabilmesi, gerekli alet ve donanımın kullanılabilmesi, güvenlik tedbirlerinin alınması. 4. Kavrama/vites kutularının sistem olarak her bir elemanının tekniğine uygun olarak sökülüp takılması. 5. Kavrama/vites kutuları ve bağlantılarının katalog değerlerine göre ölçüm ve ayar işlemlerinin, gerekiyorsa bakım işlemlerinin yapılması, yağ kontrol ve değişiminin yapılması. Otomotik Vites Kutuları: 1.Hidrolik kavrama ve tork konvertörlerin yapısal özellikleri, çalışma esasları ve kullanılan sıvılar. 2. Otomatik vites kutularının vites konumları ve bu konumların işlevleri (P-R-N-D-+-). 3. Otomatik vites kutularının çalışma prensipleri ve çeşitleri, sıvı seviyelerini kontrol etme, eksik sıvı seviyesini tamamlama, sıvılarını değiştirme, taşıttan otomatik vites kutusunu sökme, takma. 4.Otomatik vites kutusunun mekanik kısmını sökme ve takma, kontrollerini ve gerekli ayarlarını yapma. 5. Otomatik vites kutularının kumanda üniteleri, mekanik-elektronik ve hidrolik devrelerinin çalışmasını öğrenme, elektro valfleri, elektonik ve hidrolik devreleri sökme ve yerine takma, ayar işlemleri. 6. Hidrolik kavrama, tork konvertörleri ve otomatik vites kutusu hareket iletme organları ile ilgili temel hesaplamaları yapma. Diferansiyel, Şaft, Mafsal ve Akslar: 1.Şaftların üniversal ve sabit hız mafsalları ile aksların yapıları, çeşitleri, fonksiyonları, çalışma prensipleri ve hesaplamaları. 2. Üniversal ve sabit hız mafsallarının sökme ve takma işlemleri. 3. Diferansiyelin yapısı, özellikleri, hesapları ve çalışması. 4. Diferansiyelin sökme ve takma işlemleri, ayar yapma |
Ders Kaynakları |
1. Taşıtlarda Aktarma Organları, Ders Notları, Prof. Dr. Ali G. GÖKTAN, İTÜ
2. Şasi II Aktarma Organları İbrahim Anlaş Milli Eğitim Yayınevi 1999 4. Taşıtlarda Güç Aktarımı, Yüksek Lisans Ders Notları Prof. Dr. Ahmet GÜNEY, İTÜ 3. Güç Aktarma Organları Ders notları Mehmet Çelik, Gazi Üniv. T.E.F. Ders Notları 5. Motor Vehicle Engines, Khovakh,H., 1976 Şasi I, Şasi II (İ.Anlaş ) Motorlu Taşıtların Güç Aktarma Organları ( D. Yücelen, A. Betün ) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2006 - 2007 2005 - 2006 2004 - 2005 2007 - 2008 2003 - 2004 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 3 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 2 | 6 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 7 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 1 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kavramaların yapısı ve çalışması | |
2 | Otomobil kavramalarında aranan özellikler | |
3 | Kavramaların Arızaları ve Bakımları | |
4 | Transmisyonlar ve Vites kutuları | |
5 | Temel kavramlar, Güç, Moment, Vites kutusu dişlileri | |
6 | Transmisyonun yapısı ve çalışması | |
7 | Basit vites kutularının arızaları ve bakımı | |
8 | Aşırı hız vitesi | |
9 | Otomatik vites kutuları | |
10 | Otomatik Vites Kutuları | |
11 | Kardan Milleri ( Şaftlar ), Üniversal Mafsallar | |
12 | Mafsalların çeşitleri, arızaları ve bakımı | |
13 | Akslar ve difransiyeller | |
14 | Akslar ve diferansiyelin arızaları ve bakımı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Güç aktarma organlarını öğrenir, arıza tespiti ve bakımlarını yapar | |||
Taşıtlarda doğrusal hareketleri kavrar | |||
Taşıt Hareket Dirençlerini Öğrenir | |||
Taşıt Aerodinamiğini öğrenir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Güç aktarma organlarını öğrenir, arıza tespiti ve bakımlarını yapar | - | - | 2 | 4 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - |
Taşıtlarda doğrusal hareketleri kavrar | 3 | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - |
Taşıt Hareket Dirençlerini Öğrenir | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Taşıt Aerodinamiğini öğrenir | 1 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - |