Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İktisat Metodolojisi | IKT254 | 4 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
İktisadi olguların açıklanmasında kullanılan temel ekonomik ilke ve teorileri irdelemek ve iktisat kuramının metodolojik temellerini geniş anlamda bilim felsefesinin iktisada uygulanması yaklaşımıyla sorgulamaktır. |
Ders İçeriği |
Bu ders iktisat disiplininin metodolojik açıdan konumuna işaret eden görüşleri ele almaya çalışmaktadır. Bilim olarak iktisadın doğası ve statüsüne bağlamında sorunlara odaklanmaktadır. Doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farklılıklar temelinde disiplinin metodolojik yaklaşımları ve karşıtlıkları üzerinde durulmaktadır. Bu derste aynı zamanda iktisat metodolojisini ele alan bazı felsefe çalışmaları çerçevesinde iktisadın felsefe ile olan bağlantısı ele alınmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Blaug, M. (2011). İktisatta Yöntem, Çev. Levent Konyar, Efil Yayınevi: Ankara
Aydınonat, E. (2014).İktisat Nedir? İktisat Üzerine Söyleşiler, İletişim Yayınları. Blaug, M. (1992). The methodology of economics: Or, how economists explain. Cambridge University Press. Boumans, M., & Davis, J. (2017). Economic methodology: Understanding economics as a science. Bloomsbury Publishing. Demir, Ö. (2012). İktisat Metodolojisi. Sentez Yayıncılık |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 25 | 1 | 25 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 12 | 1 | 12 |
Kısa Sınav 2 | Kısa Sınav 2 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 50 | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6 | |||
AKTS | 6,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilimsel Bilginin Tanımı, Kapsamı ve Sınırları | Tartışmalı Ders |
2 | Yöntembilim (Metodoloji) ve İktisatta Yöntem (Metodoloji) Sorunu | Tartışmalı Ders |
3 | Yöntembilimde (Metodolojide) Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
4 | İktisatta Yöntem Tartışmaları ve İktisat Metodolojisinde Yöntem | Tartışmalı Ders |
5 | Kural Koyucu İktisat Metodolojisi | Tartışmalı Ders |
6 | Mantıksal Pozitivizm ve İktisatta Doğrulamacılık | Tartışmalı Ders |
7 | Betimsel İktisat Metodolojisi | Tartışmalı Ders |
8 | Yanlışlamacılık | Tartışmalı Ders |
9 | Durumsal Çözümleme ve Araçsalcılık | Tartışmalı Ders |
10 | Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi | Tartışmalı Ders |
11 | İşlemselcilik, Önselcilik ve Öznelcilik | Tartışmalı Ders |
12 | Yorumsama ve Kurumsalcılık | Tartışmalı Ders |
13 | Evrimcilik ve Yapıbozumculuk | Tartışmalı Ders |
14 | Söylem Çözümlemesi ve Dönemin Genel Değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sosyal bir bilim olarak iktisadı metodolojik olarak değerlendirebilmek. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilimsel bilgi üretim süreci üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İktisat metodolojisi yaklaşımları üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilim, bilimsel bilgi ve ilgili kavramlar üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal bir bilim olarak iktisadı metodolojik olarak değerlendirebilmek. | 5 | 4 | 3 | 3 | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | 5 | - | ;
Bilimsel bilgi üretim süreci üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | 5 | 4 | 3 | 3 | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | 5 | - | ;
İktisat metodolojisi yaklaşımları üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | 5 | 4 | 3 | 3 | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | 5 | - | ;
Bilim, bilimsel bilgi ve ilgili kavramlar üzerine kuramsal bilgi kazandırmak. | 5 | 4 | 3 | 3 | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | 5 | - | ;
Ortalama Değer | 5 | 4 | 3 | 3 | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | 5 | - |