Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İktisadi Düşünceler Tarihi | IKT308 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
Genel iktisat bilimi içinde yer almış bulunan iktisat tarihi ve iktisadî sistemler gibi alanlar arasındaki ilişkilere dair açıklamalarda bulunmak, sosyal, siyasi ve ekonomik olaylar üzerinde düşünmüş, eserler vermiş fikir adamlarının, iktisat bilimine, iktisadî düşünce ve doktrinlere katkılarını ortaya çıkarabilmek ve İktisadî Düşünceler Tarihini, bir taraftan genel fikir ve bilim tarihinin bir parçası olarak, diğer taraftan da iktisat biliminin geriye doğru bakılması anlamına gelebilecek tarzda ve iktisat biliminin bir parçası olarak ele almaktır. |
Ders İçeriği |
Antik Çağ’dan günümüze iktisadi akımlar, farklılaşan toplum ve ekonomi ilişkileri ve buna bağlı olarak farklılaşan iktisadi düşünce okulları, bunlarla birlikte toplumların içinden geçtiği iktisadi gerçeklikler, dersin içeriğini oluşturmaktadır. İktisadın aydınlanma tarihi açısından pozitivist ve sosyal bilimler içinde var oluş süreci; Ortodoks, Heterodoks İktisat ayrımı ile normatif ve pozitif ayrımının ortaya konularak iktisatta bilgi, deney, zaman sorununun tartışılması ve Liberalizmde fiyat davranış, piyasa toplumu ve piyasa ekonomisi ilişkisi tartışılacaktır. Liberalizm, Merkantilizm, Fizyokrasi ve Devlet ilişkisi ortaya konularak, Klasik İktisatta Emek Değer Teorisi - Fiyat Teorisi irdelenecektir. |
Ders Kaynakları |
HUNT, E. K. (2005) İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi
SKOUSEN, Mark (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Adres Yayınları KÜÇÜKKALAY, A. Mesud (2019) İktisadi Düşünce Tarihi, Beta Basım Yayım KAZGAN, Gülten (1980) İktisadi Düşünce veye Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi SAVAŞ, Vural Fuat (1999) İktisadın Tarihi, Siyasal Kitabevi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 20 | 1 | 20 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav 2 | Kısa Sınav 2 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bir Bilim Olarak İktisadi Düşünce Tarihi | Tartışmalı Ders |
2 | İlkçağ ve Ortaçağ Avrupa Medeniyetlerinde İktisadi Düşünce Tarihi | Tartışmalı Ders |
3 | İslam Toplumları ve Osmanlı'da İktisadi Düşünce | Tartışmalı Ders |
4 | Merkantilist ve Fizyokratik İktisadi Düşünce | Tartışmalı Ders |
5 | Klasik İktisadi Düşünce | Tartışmalı Ders |
6 | Neo-Klasik İktisadi Düşünce | Tartışmalı Ders |
7 | Klasik İktisadi Düşünceye Eleştiriler | Tartışmalı Ders |
8 | John Maynard Keynes ve İktisadi Düşüncesi | Tartışmalı Ders |
9 | Sosyalist İktisadi Düşünce ve Marksizm | Tartışmalı Ders |
10 | Monetarist İktisadi Düşünce | Tartışmalı Ders |
11 | Post Keynesyen İktisat | Tartışmalı Ders |
12 | Arz Yanlı İktisat ve Rasyonel Bekleyişler Teorisi | Tartışmalı Ders |
13 | Avusturya Okulu - Kamu Tercihi Teorisi ve Anayasal İktisat | Tartışmalı Ders |
14 | İktisadi Sistemler | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İktisadî düşünce ile ilgili geniş bilgiye sahip olunur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İktisat ile ilgili çeşitli teorileri ortaya atan ve savunan iktisatçıların düşünceleri öğrenilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ekonomilerin, üretim, bölüşüm ve birikim gibi temel sorunlarını incelemek için geliştirilen teoriler öğrenilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İktisat bilimindeki düşünce farklılıkları ve etkileri bilinir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İktisadî düşünce ile ilgili geniş bilgiye sahip olunur. | 5 | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | 5 | - | ;
İktisat ile ilgili çeşitli teorileri ortaya atan ve savunan iktisatçıların düşünceleri öğrenilir. | 5 | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | 5 | - | ;
Ekonomilerin, üretim, bölüşüm ve birikim gibi temel sorunlarını incelemek için geliştirilen teoriler öğrenilir. | 5 | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | 5 | - | ;
İktisat bilimindeki düşünce farklılıkları ve etkileri bilinir. | 5 | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | 5 | - | ;
Ortalama Değer | 5 | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | 5 | - |