Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı İktisat Tarihi | IKT356 | 6 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
Osmanlı İmparatorluğu’nun kuruluşundan itibaren dünya ekonomisindeki yerini, iktisadi ve sosyal yapısını öğretmektir. |
Ders İçeriği |
Osmanlı İmparatorluğu’nda timar sistemi ile birlikte vergi düzeni, gümrük rejimi, malikane ve iltizam uygulaması, para sistemi ile tanzimat sonrası kurumsal ve iktisadi dönüşüm ele alınacaktır. |
Ders Kaynakları |
GENÇ, Mehmet (2021) Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, Ötüken Neşriyat
PAMUK, Şevket (2019) Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914, Türkiye İş Bankası Yayınları PAMUK, Şevket (2018) Osmanlı Ekonomisi ve Kurumları, Türkiye İş Bankası Yayınları PAMUK, Şevket (2018) Osmanlı İmparatorluğu’nda Paranın Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları TABAKOĞLU, Ahmet (2010) Türkiye İktisat Tarihi, Dergah Yayınları CİN, Halil & AKYILMAZ, S. Gül (2000) Feodalite ve Osmanlı Düzeni, Çağ Üniversitesi Yayınları DİVİTÇİOĞLU, Sencer (2010) Asya Üretim Tarzı ve Osmanlı Toplumu: Marksist Üretim Tarzı Kavramı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Final | Final | 40 | 1 | 40 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Kısa Sınav 2 | Kısa Sınav 2 | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 26 | 1 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı İktisat Tarihinin Kaynakları ve Bir Bilim Olarak İktisat Tarihi | Tartışmalı Ders |
2 | Osmanlı İktisadi Dünya Görüşünün İlkeleri | Tartışmalı Ders |
3 | Osmanlı'da Nüfus ve Yerleşim Politikaları | Tartışmalı Ders |
4 | Osmanlı'da Sosyal Grup İlişkileri | Tartışmalı Ders |
5 | Osmanlı'da Tımar Sistemi | Tartışmalı Ders |
6 | Osmanlı'da Vakıf Sistemi | Tartışmalı Ders |
7 | Osmanlı'da Üretim Sistemi | Tartışmalı Ders |
8 | Osmanlı'da Para ve Finansman Sistemi | Tartışmalı Ders |
9 | Osmanlı'da Esnaf Birlikleri, Narh Sistemi ve Sanayi | Tartışmalı Ders |
10 | Osmanlı'da Çalışma Hayatı ve Sosyal Güvenlik Uygulamaları | Tartışmalı Ders |
11 | Feodalite ve Osmanlı Düzeni - I | Tartışmalı Ders |
12 | Feodalite ve Osmanlı Düzeni - II | Tartışmalı Ders |
13 | Asya Tipi Üretim Tarzı ve Osmanlı Toplumu | Tartışmalı Ders |
14 | Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyeti'ne Genel Bir Değerlendirme | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyetini tanır | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı İmparatorluğu’nun politik, sosyal ve ekonomik yapısını kavrayabilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısı ile toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi saptar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İltizam, mukataa ve esnaf gibi Osmanlı ekonomik yapısında geçerli olan kavramları öğrenebilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Timar ve Vakıf sistemlerini ve bu sistemlerin Osmanlı ekonomisindeki yerini kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devleti’nin iktisadi zihniyetini tanır | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 2 | 4 | - | ;
Osmanlı İmparatorluğu’nun politik, sosyal ve ekonomik yapısını kavrayabilme | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 2 | 4 | - | ;
Osmanlı Devleti’nin iktisadi yapısı ile toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi saptar | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 2 | 4 | - | ;
İltizam, mukataa ve esnaf gibi Osmanlı ekonomik yapısında geçerli olan kavramları öğrenebilme | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 2 | 4 | 2 | 4 | - | ;
Timar ve Vakıf sistemlerini ve bu sistemlerin Osmanlı ekonomisindeki yerini kavrar | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 3 | 4 | 2 | 4 | - | ;
Ortalama Değer | 2 | 3 | 4 | 3 | - | - | - | - | 2,8 | 4 | 2 | 4 | - |