Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Dünya Ekonomisi | IKT455 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İKTİSAT |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Sözlü anlatım |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İsmail Hakki İŞCAN |
Ders Veren | Prof. Dr. İsmail Hakki İŞCAN |
Amaç |
Güncel uluslararası sosyo-ekonomik göstergelerden yararlanılarak, öğrencinin dünya ekonomisindeki gelişmeler ve yaşanan sorunlar hakkında fikir sahibi olması, lisans düzeyindeki bilgilerini kullanarakdünyaekonomisindeki gelişmeler hakkında yorum yapma, tartışma ve analiz yapma yeteneğinin kazandırılması amaçlanmaktadır.Ayrıca dünya ekonomisinde gerçekleşen olayların kavranması, bunların tarihi temellerinin bilinmesini gerektirdiği ölçüde öğrencinin yakın tarih içerisindeküresel ölçekte gerçekleşen iktisadi olaylar ve iktisat literatüründeki değişikliklere de sahip olmasını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Derste sanayi devrimleri döneminden günümüze dünya ekonomisindeki gelişmelerhakkında bilgiler aktarılacak; küreselleşme, sermaye birikimi, bölgesel ve ekonomik bütünleşme hareketleri, ekonomik/finansal krizlerile dünya ekonomisinde yaşanan güncel gelişme ve sorunlar üzerinde durulacaktır. |
Ders Kaynakları |
Sinan SÖNMEZ, Dünya Ekonomisinde Dönüşüm, İmge Yay
C.P. Kindleberger, Cinnet, Panik ve Çöküş, Bilgi Üniversitesi Yay. H.Shutt, Kapitalizmle DerdimVar, Kitap Yay Gülten Kazgan, Küreselleşme ve Ulus Devlet, Bilgi Üniversitesi Yay J.E. Stiglitz, Küreselleşme Büyük Hayal Kırıklığı, Plan B Yay S.Özel, Global Finansal Krizler, Deniz Kültür Yay Ders Notları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Modern Kapitalizmin Kökenleri-I: Temel Kavramlar,Sanayi Devrimleri dönemine kadar uluslararası iktisadi akım ve teorileri. | |
2 | Modern Kapitalizmin Kökenleri-II: Sanayi Devrimleri döneminden I. Dünya Savaşı’na dünya ekonomisi ve iktisat doktrinindeki gelişmeler ve sonuçları, 1873 Krizi. | Ders |
3 | Büyük Bunalım- Klasik İktisadın İflası: 1929 Büyük Buhran öncesi dünya ekonomisi, 1929 Büyük Buhranı, , buhranın nedenleri, buhranın uluslararası ticarete etkisi | |
4 | Büyük Bunalım- Doktrindeki tepkisel gelişmeler; Roosevelt ve “New Deal”, John Maynard Keynes ve Keynesyen İktisat, 1929 Krizi ve Rusya ve Almanya | Ders |
5 | Bretton Woods Sistemi; Altın Standardı ve dönemin özellikleri, Altın Standardı döneminin sonu, Bretton Woods Sistemi ve Özellikleri, Kurumları: IMF,WTO, WB | Ders |
6 | Bretton Woods Sisteminin çöküşü-Keynesyen iktisadın iflası, dış borç krizi ve Neo-liberal ekonominin doğuşu, | Ders |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | 1973-74 / 1978-79 Petrol krizleri ve OPEC: Petrol krizlerinin Batı ekonomilerine yansımaları, stagflasyon sorunu | |
10 | Neo-liberalizmin yükselişi, uluslararası para ve sermaye hareketleri, Washington mutabakatı ve finansal liberalizasyon, Uluslararası finans kurumları, yapısal uyum politikaları ve yükselen piyasalar(EM) | |
11 | 1990’lı yıllar-Krizler on yılı: 1992-93Döviz Kuru Mekanizması (ERM) Krizi, 1994-95 Latin Amerika-Tekila Krizi, 1994-95’de Türkiye para ve bankacılık krizi, 1997-98’de Güneydoğu Asya Krizi, 1998’de Rusya ve Brezilya krizleri, 2000 – 2001Türkiye para ve bankacılık krizleri, 2001 Arjantin krizi. | |
14 | Küreselleşme ve dünya ekonomisi: Amerika’dan Avrupa’ya kriz transferi; 2008Sistemik Finans Krizi ve devam eden sonuçları | |
9 | İktisat Doktrininde Kriz Kavramı Ve Kuramları: , Reel Kriz Kavram Ve Kuramları, Finansal Kriz Kavram ve Kuramları, Finansal Kriz Modellemeleri, Birinci, İkinci, Üçüncü Nesil Kriz Modelleri | |
12 | Küreselleşme ve Teknoloji: Yeni ekonomi tartışmaları | |
13 | Küreselleşme ve bölgeselleşme; AB, NAFTA; Mercosur, ve ŞİÖ, |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Klasik iktisadi anlayışın sanayi devrimleri ile oluşan temellerini ve üretimde küreselleşmeyi anlayacak, 1929 Büyük Bunalımın nedenlerini ve sonuçlarını hem tarihsel ve hem de doktriner manada irdeleyebilecektir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Ekonomik/Finansal krizleri ve nedenlerini teorik ve tarihsel gelişmeler ışığında inceleyecek, sermaye ve finans piyasasındaki serbestleşmenin farklı ülke ekonomileri üzerindeki etkisini kıyaslayacaktır. Dünya ekonomisindeki güncel gelişmelerle, IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü gibi uluslararası finans kurumlarının dünya ekonomisi içindeki değişen rollerini açıklayacaktır | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Dünya ekonomisinde 1980'lerden sonra yaşanan ekonomi politik dönüşümüve mali/finansal küreselleşmeyi açıklayacaktır. Washington Mutabakatı'nda yer alan ekonomi politikalarını açıklayacak ve gelişmekte olan piyasalara bu çerçevede dayatılanneo liberal politikaların etkilerini anlayarak krizler on yılında gerçekleşen finansal krizleri analiz edebilecek ve kıyaslayacaktır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Merkantilizm, Fizyokrasi ve Sanayi Devrimleri ile birlikte modern manada İktisat Biliminin oluşumunu anlayacaktır. İktisat bilimindeki doktriner gelişimin tarihsel arka planını görecek ve ekonomik gelişmeleri anlayacaktır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
II. Dünya Savaşı sonrasıKeynesyen ekonomiyi anlayacak, dünya ticaretinde gerçekleşen gelişmeleri ve ticari küreselleşmeyi kavrayacak, 1970’li yıllarda uluslara arası düzeyde gerçekleşen ekonomik ve siyasi gelişmeleri, neden ve sonuçları ile tahlil edebilecektir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Klasik iktisadi anlayışın sanayi devrimleri ile oluşan temellerini ve üretimde küreselleşmeyi anlayacak, 1929 Büyük Bunalımın nedenlerini ve sonuçlarını hem tarihsel ve hem de doktriner manada irdeleyebilecektir | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Ekonomik/Finansal krizleri ve nedenlerini teorik ve tarihsel gelişmeler ışığında inceleyecek, sermaye ve finans piyasasındaki serbestleşmenin farklı ülke ekonomileri üzerindeki etkisini kıyaslayacaktır. Dünya ekonomisindeki güncel gelişmelerle, IMF, Dünya Bankası ve Dünya Ticaret Örgütü gibi uluslararası finans kurumlarının dünya ekonomisi içindeki değişen rollerini açıklayacaktır | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Dünya ekonomisinde 1980'lerden sonra yaşanan ekonomi politik dönüşümüve mali/finansal küreselleşmeyi açıklayacaktır. Washington Mutabakatı'nda yer alan ekonomi politikalarını açıklayacak ve gelişmekte olan piyasalara bu çerçevede dayatılanneo liberal politikaların etkilerini anlayarak krizler on yılında gerçekleşen finansal krizleri analiz edebilecek ve kıyaslayacaktır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Merkantilizm, Fizyokrasi ve Sanayi Devrimleri ile birlikte modern manada İktisat Biliminin oluşumunu anlayacaktır. İktisat bilimindeki doktriner gelişimin tarihsel arka planını görecek ve ekonomik gelişmeleri anlayacaktır. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
II. Dünya Savaşı sonrasıKeynesyen ekonomiyi anlayacak, dünya ticaretinde gerçekleşen gelişmeleri ve ticari küreselleşmeyi kavrayacak, 1970’li yıllarda uluslara arası düzeyde gerçekleşen ekonomik ve siyasi gelişmeleri, neden ve sonuçları ile tahlil edebilecektir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 |